اثر نم در خاک بستر کابل

 

نم یا رطوبت خاک بستگی به شماری عوامل طبیعی دارد :

  • خاک های مختلف گنجایش های متفاوتی برای جذب و نگه داشتن آب دارند . روزن های کوچکتر ، آب را بهتر در خود نگه می دارند . مخلوط خاک رس و شن همراه با گیاهان پوسیده ، یا خاک های دارای رس و گیاهان پوسیده کندتر از خاک های شنی خشک می شوند . سنگ های خرد شده ، ریگ و خاکستر هیچ آبی را در خود نگاه نمی دارند .
  • آب های سطحی در خاک هایی که به آسانی اجازه نفوذ می دهند فرورفته آن را خیس می کنند ( خیس تر از پیش ) از سویی میزان نم یا رطوبت لایه های بالاتر خاک بستگی به تراز آبهای زیر زمینی دارد . در خاک های فقیر با ذرات درشت تر ، مکش آب و رطوبت می تواند به صفر برسد و در شن های زبر و درشت مکش به 03/0 تا 1 متر و در خاک های رس و شن همراه با پسماندهای پوسیده گیاهی به 1 تا 30 متر می رسد .

  • اثر نم در خاک بستر کابل
    اثر نم در خاک بستر کابل

    ناهمواری های زمین هم در روند زهکشی و هم در روند انباشت آب های سطحی می تواند اثرگذار باشد .

  • ریشه های بوته و درختان طی دوره ای که بارندگی کم است خاک را خشک می کنند . اثر خشک شوندگی در خاک های شنی از خاک های رسی شنی همراه با گیاهان پوسیده بیشتر است .
  • سطح جاده ها یا دیگر پوشش های سطحی ، جلوی تبخیر آزاد آبهای درون زمین را  می گیرند و نم رطوبت زیر این سطوح ممکن است از زمین های بدون پوشش بیشتر باشد .
  • بارش ها سهم عمده ای در جذب و نگهداری آب های سطحی دارد .
  • تابش آفتاب ، مدت و شدت آن ، همراه با اثرباد بر ویژگی های سطحی و بر اثر گیاهان در تبخیر آب از لایه های نزدیک به سطح زمین بسیار موثر است .
  • نم و رطوبت موجود در خاک و مقاومت ویژه گرمایشی آن همواره یک چرخه سالانه را دنبال می کند که با اثر موارد یاد شده مهار می شود و همچنین به نوع و ژرفای خاک بستگی دارد .

میزان بالای نم به شرایط آب و هوا و بارش های آسمانی بستگی دارد . بارش سنگین یا آب شدن یخ و برف ، در لایه های ژرف تر نیز اثر می گذارند و می توانند سبب تغییر سریع میزان نم و رطوبت خاک به ویژه در زمین های شنی شوند . پیش بینی میزان نم و رطوبت زمین بسیار دشوار است و تنها با تقریب می توان آن را بررسی نمود . جهت این امر به مشاهده و بهره گیری از آزموده های سال های گذشته نیاز می باشد .

در پیرامون کابل حوزه دمایی برچگونگی میزان نم و رطوبت و نگهداری آن اثر دارد . در فاصله های نزدیکتر به کابل تغییرات طبیعی میزان آب به چگونگی طبقات خاک و شرایط اقلیمی محل بستگی پیدا می کند . حوزه دمایی پیرامون کابل سبب می گردد که فشار بخار پیدار شده در نزدیکی کابل افزایش یافته همراه هوای درون روزن ها به دورتر از تنه کابل رانده شود . این پدیده سبب پدیداری لوله های مویین بیشتری پیرامون تنه کابل گردیده و باعث می شود پس از سرد شدن آب دوباره به سوی تنه کابل برگردد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *