ویژگی کابل های مورد استفاده در چاه آب شرب

ویژگی کابل مورد استفاده در چاه های آب شرب

بخش دوم مواد شیمیایی پلیمر

 

میزان مصرف سرانه آب در اجتماعات مختلف متفاوت است و با فرهنگ و ارتقای سطح بهداشت جوامع ارتباط مستقیم دارد . هرچه سطح فرهنگ وبهداشت بالاتر باشد نیاز به آب ومصرف آن نیز افزایش می یابد.

آب آشامیدنی ، آبی است که ویژگی های فیزیکی ، شیمیایی ، بیولوژیکی و رادیو اکتیو آن در حدی باشد که ، مصرف آن جهت آشامیدن عارضه سویی در کوتاه مدت یا دراز مدت برای سلامت انسان ایجاد نکند .

به همین علت آبی که به مصرف آشامیدن انسان می رسد می بایستی حایز شرایط ویژه باشد و از جمله این شرایط ویژگی های شیمیایی آب می باشد . 

ویژگی های شیمیایی آب بر اساس املاح شمیایی موجود در آن مشخص می گردد . از جمله این املاح می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مواد شیمیایی معدنی : ترکیباتی هستند که معمولا” عنصر کربن در ساختار آنها وجود ندارد . این ترکیبات معمولا” از طریق منابع طبیعی و یا از طریق فعالیت های انسانی در آب وارد می شوند و به دو دسته مواد شیمیایی معدنی سمی و غیر سمی تقسیم می گردند .
  • مواد شیمیایی معدنی سمی : آن دسته از مواد شیمیایی معدنی است که پتانسیل سمی کردن آب و ایجاد عارضه سوء در کوتاه مدت یا دراز مدت در سلامت انسان را دارند .
  • مواد شیمیایی معدنی غیر سمی : مواد شیمیایی معدنی است ، که معمولا” به صورت طبیعی یافت می شوند و وجود برخی از آن ها در حد مطلوب برای بدن انسان ضروری است .
  • مواد شیمیایی آلی : به مجموعه مواد غیر معدنی اطلاق می گردد که در ساختار مولکولی خود دارای عنصر کربن می باشند و شامل هیدروکرین های آلیفاتیک ، هیدروکربن های آروماتیک و سایر موارد هستند .
  • گندزداها : این مواد عبارتند از عوامل فیزیکی و مواد شیمیایی که برای تصفیه آب آشامیدنی و به منظور زدودن یا غیر فعال کردن تمامی عوامل میکروبی بیماری زا به کار می روند .

ویژگی کابل مورد استفاده در چاه های آب شرب

دی (۲-اتیل هگزیل ) فتالات ها موادی هستند از گروه مواد شمیایی آلی  که در محصولات قابل انعصاف و نرم کننده ها مانند لوازم آرایشی، پلاستیکها، چسبها، رنگها، و …. وجود دارد . این مواد در صورت تماس با بدن انسان مخاطرات زیادی برای انسان ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده که اگر این مواد از داخل ماده پلاستیکی به دلیل صدمه یا خراشیدن به محیط بیرون نشت کنند و کودکان یا زنان باردار در معرض آن قرار گیرند ، صدمات جبران ناپذیری بر سلامت آنها خواهند داشت و باعث ایجاد اختلالات هورمونی در آنها خواهند شد . فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود و تا به امروز نقش فتالات در بروز مشکلاتی چون فشارخون بالا، نازایی، چاقی،‌ نارسایی مادرزادی،‌ نارسایی تیروئید و دیابت تایید شده‌ است. از این رو تجهیزاتی که در معرض تماس با آب آشامیدنی نیز قرار دارند می بایستی فاقد این ماده شمیایی باشند .

 

بر این اساس ساختار پلیمر کابل های مورد استفاده در چاه های آب شرب باید به گونه ای طراحی گردد که در مجاورت محیط آبی هیچگونه ماده شیمیایی از جمله دی ( ۲- اتیل هگزیل ) فتالات منتشر نشود ، از این رو این محصولات می بایستی  با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۵۳ – با عنوان آب آشامیدنی –  ویژگی های فیزیکی و شیمیایی  –  انطباق کامل داشته ، و تضمین کننده سلامت مصرف کنندگان باشد .

 

ویژگی کابل مورد استفاده در چاه های آب شرب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *