دستگاه عیب یاب کابل

با استفاده از دستگاه های عیب یاب می توان محل دقیق و هم چنین ارتباطات فلزی در زیر زمین مانند هرگونه کابل با هسته فلزی و هم چنین لوله های فلزی را ردیابی کرد. هم چنین از عیب یاب کابل جهت تشخیص سریع اتصال کوتاه در کابل ها و هم چنین شناسایی یک کابل در یک دسته خاص نیز استفاده می شود. این دستگاه با نام های مختلف در بازار شناخته می شوند ازجمله: تستر کابل دیجیتال ، خطا یاب دستی ، دستگاه عیب یاب کابل های زیر زمینی، فالت دتکتور پرتابل و …

روش TDR

در موارد فشار ضعیف و با استفاده از روش TDR معمولاً دستگاه های کوچکی نیز وجود دارند که وظیفه مکان یابی عیب را به عهده می گیرند.

دستگاه های کوچک با استفاده از روش TDR
دستگاه های کوچک با استفاده از روش TDR

در دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﻣﻜﺎن ﻳﺎب ﻋﻴﺐ، ﺑﺮای دﻗﺖ در اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻫﺎ، ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﺑﻪ ﻛﺎر، ﭘﺎره ای از ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺑﺮای ﻋﻴﺐ ﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺎﻳﺪ در اﺧﺘﻴﺎر دﺳﺘﮕﺎه ﻗﺮار داده ﺷﻮد.

ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل در ﺑﺴﻴﺎری از دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ ﻃﻮل ﻛﺎﺑﻠﻲ ﻛﻪ از دﺳﺘﮕﺎه ﺑﻪ ﻛﺎﺑﻞ اﺻﻠﻲ ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﺗﺎ دﺳﺘﮕﺎه ﻫﻨﮕﺎم ﻣﻜﺎن ﻳﺎﺑﻲ اﻳﻦ ﻃﻮل ﻛﺎﺑﻞ را در اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻫﺎ ﻟﺤﺎظ ﻧﻜﻨﺪ. از ﻣﻮارد دﻳﮕﺮ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻮج در ﻛﺎﺑﻞ، ﭘﻬﻨﺎی ﭘﺎﻟﺲ ﻫﺎی ارﺳﺎﻟﻲ، زﻣﺎن ﺑﻴﻦ ارﺳﺎل دو ﭘﺎﻟﺲ ﻣﺘﻮاﻟﻲ و … اﺷﺎره ﻛﺮد.

دﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎی ﻋﻴﺐ ﻳﺎب ﻣﻌﻤﻮﻻ دارای ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎم اﻧﺘﺨﺎب دﺳﺘﮕﺎه ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﻳﻚ دﺳﺘﮕﺎه ﺗﺎ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻃﻮل ﻣﺸﺨﺼﻲ از ﻛﺎﺑﻞ را ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﭘﻮﺷﺶ دﻫﺪ و در ﺻﻮرت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻮدن ﻃﻮل ﻛﺎﺑﻞ از اﻳﻦ ﻣﻘﺪار، دﺳﺘﮕﺎه ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻜﺎن ﺧﻄﺎ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. رزوﻟﻮﺷﻦ ﻳﺎ دﻗﺖ ﻣﻜﺎن ﻳﺎﺑﻲ ﻧﻴﺰ از دﻳﮕﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.

از مهم ترین ویژگی‌های دستگاه های عیب یاب کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل حمل و مناسب جهت کاربردهای پرتابل
  • کاربری آسان
  • قابلیت شناسایی هم زمان چند عیب
  • دارای صفحه نمایش 10 اینچی با قابلیت کار در زیر نور خورشید

همچنین دستگاه عیب یاب کابل دارای نرم افزار تحلیل بوده که به صورت جانبی قابل تهیه می‌باشد و امکان کار و تحلیل بر روی رفلکتوگرام‌های ذخیره شده را فراهم می‌سازد.

دستگاه عیب یاب
دستگاه عیب یاب

کابلها از نقطه نظرکاربرد به دو صورت مختلف ساخته می شوند :

1- کابل های مسلح

2- کابل های غیر مسلح

کابل های مسلح کابل هایی هستند که برای تحمل ضربه ها و فشار و هم چنین نفوذ رطوبت و سایر عوامل دارای نوارهائی از فولاد و غلاف های سرب می باشند ولی کابل های غیر مسلح فاقد این نوع ساختمان بوده و فقط از نقطه نظر الکتریکی عایق شده اند .

دستگاه عیب یاب کابل

 

نکات حائز اهمیت در عیب یابی کابل با استفاده از دستگاه ضربه زن:

الف – مقاومت اهمی فاز اتصالی دار نبایستی صفر باشد زیرا در آن صورت قادر به پیدا نمودن دقیق مدل اتصالی کابل نخواهیم بود. و در سر تا سر کابل صدائی یکنواخت شنیده می شود.

ب – مقدار ولتاژ خرو جی حاصل از دستگاه ضربه زن بایستی متناسب با مقدار مقاومت محل اتصالی باشد. مقادیر انتخابی جهت ار سال ولتاژ ضربه نباید از مقدار ولتاژ تست کابل تجاوز نماید.

سیم های اتصال شونده از دستگاه به سر کابل بایستی کاملاً محکم بوده تا در زمان ارسال ضربه انرژی ارسالی از دستگاه در نقاط دیگر تخلیه نگردد .

باید توجه داشت چون دستگاه فوق با تعدادی خازن همراه است، به طوری که سری و موازی شدن مجموعه این خازن ها باعث تغییر ولتاژ و ظرفیت خازن می گردد .

لذا با بالا رفتن ولتاژ ظرفیت کل خازن کاهش یافته و با پائین آمدن ولتاژ ظرفیت خازن افزایش می یابد.

ج – مطلوب ترین مقاومت جهت کار با دستگاه ضربه زن مقاومتی برابر 50 تا 1500 اهم می باشد، طبیعی است با افزایش مقاومت مقدار ولتاژ افزایش خواهد داشت. لیکن همان طورکه در قبل نیز گفته شد. مقدار افزایش ولتاژ به هر حال نبایستی از ولتاژ قدرت کابل تجاوز نماید.

د – در مواقعی که مقاومت محل اتصالی بسیار بالا بوده و امکان کم کردن مقاومت با استفاده از روش های سبک مقدور نباشد.

 

منبع: انرژی کالا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *