محافظ برق

محافظ برق از جمله لوازم ضروری برای هر خانه یا محل کاری به شمار می آید که در هنگام خرید آن باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. در ادامه مطلب قصد داریم تا به بررسی نکات مهم در این زمینه بپردازیم. پس در ادامه همراه مجموعه سیمند کابل باشید.

محافظ برق چیست؟

دستگاه های الکترونیکی برای عملکرد به قدرت نیاز دارند. این قدرت معمولاً از باتری یا پریز دیواری تامین می شود. اگر وسایل الکترونیکی شما مستقیماً به پریز وصل شده باشد، جهش ناگهانی در جریان برق می تواند مدار قطعات الکترونیکی شما را تحت تأثیر قرار دهد. به طور بالقوه تاثیراتی که می توانید از جهش ناگهانی ببینید این بوده که منبع تغذیه یا تابلوهای مدار را غیر قابل تعمیر کند.

افتخار حساس ترین  لوازم  نیز نصیب یخچال و کولر می شود که از مقدار زیادی برق برای روشن یا خاموش شدن استفاده می کنند و جریان ولتاژ را در یک سیستم الکتریکی مختل می کنند و به طور بالقوه باعث آسیب به دستگاه های مجاور به صورت فوری یا به مرور زمان می شود. محافظ برق از ورود این جریان های ناگهانی برق به دستگاه شما جلوگیری می کند.

محافظ برق چگونه کار می کند؟

اگر پریز برق بیش از ولتاژ استاندارد و تعریف شده، انرژی مصرف کند، در آن صورت یک جهش رخ داده است. یک جهش به مدت زمان یک یا دو نانو ثانیه طول می کشد. هر چیزی که طولانی تر باشد، جهش نامیده می شود. معمولی ترین طرح هایی که از این محافظ ها می توانید مشاهده کنید به این صورت است:

هنگامی که برق ناشی از جهش به محافظ برق راه پیدا می کند، یک واریستور اکسید فلز (MOV) در داخل محافظ انرژی اضافی را به سمت خط زمین هدایت کرده که برق را به زمین متصل می کند.

محافظ برق

نکات ایمنی که در هنگام استفاده از محافظ های برق باید بدانید

تا زمانی که شما از محافظ برق خود مراقبت می کنید، محافظ برق شما نیز از شما محافظت خواهد کرد. حتماً این نکات ایمنی را رعایت کنید تا بیشترین استفاده را از محافظ و وسایل برقی خود ببرید:

  • از محافظ های برق که به صورت ضربه ای کار می کنند، در داخل خانه و در مکان خشک استفاده کنید.
  • در آکواریوم ها از محافظ های ضد ضربه استفاده نکنید
  • سیم های محافظ را با هیچ ماده ای نپوشانید؛ زیرا احتمال آتش سوزی وجود دارد.
  • کودکان و حیوانات خانگی را از محافظ ها دور نگه دارید تا از جویده شدن سیم و در نهایت خطر برق گرفتگی جلوگیری شود.

اصطلاحاتی که درباره محافظ های برق باید بدانید

هنگام خرید محافظ برق، درک تمام اصطلاحات و معانی مربوط به آن دشوار است. هنگام انتخاب مدل مناسب برای شما، ویژگی های زیر می توانند مفید باشند:

ولتاژ بست UL 1449

Underwriters Laboratories (UL) ولتاژ بست، محافظ های ولتاژ را ارزیابی می کند. هرچه رتبه پایین تر باشد، حفاظت بهتر خواهد بود. پایین ترین درجه UL برای ولتاژ بست 330 ولت است.

زمان پاسخ

رتبه ای که در زمان پاسخ دهی نشان داده می شود بدین معناست که چگونه یک محافظ برق با سرعت بسیار بالایی می تواند واکنش نشان دهد؛ هرچه واکنش سریع تر باشد، بهتر خواهد بود.

EMI / RFI

تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI) انواع نویز در خط برق هستند که می توانند عملکرد دستگاه را مختل می کنند. هنگام مقایسه مشخصات EMI / RFI، باید گزینه ای را انتخاب کنید که دامنه فرکانس (کیلوهرتز تا مگاهرتز) آن بیشتر باشد.

زنگ خطر یا هشدار

یک زنگ هشدار به شما می گوید که محافظ برق دیگر قابلیت محافظتی نداشته و باید تعویض شود. این ویژگی زمانی مهم است که دستگاه دارای حفاظت خاموش شدن برق به صورت خودکار نبوده یا چراغ نشانگر در معرض دید نباشد.

 

محافظ برق

مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید محافظ برق باید به آن ها توجه داشته باشیم

حالا که متوجه شدید محافظ برق چیست و چگونه کار می کند، بیایید در مورد آنچه که در هنگام خرید باید به دنبال آن باشیم صحبت کنیم.

پشتیبان گیری از باتری – UPS

برخی از محافظ های برق دارای باتری هستند که از قطع شدن سریع دستگاه در صورت افزایش یا قطع برق جلوگیری می کند. این دستگاه ها منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نامیده می شوند و در درجه اول برای رایانه ها یا دستگاه های دیگر که داده های مهم را ذخیره می کنند، استفاده می شوند.

هنگامی که جریان برق از پریز متوقف می شود، باتری داخل UPS به کامپیوتر شما زمان می دهد تا با خیال راحت خاموش شود. نرم افزاری که این دو را به هم متصل می کند می تواند به رایانه شما فرمان خاموش شدن را بدهد، زمانی که UPS به برق متصل می شود، از سالم ماندن اطلاعاتتان می توانید اطمینان حاصل کنید.

تعداد خروجی ها

یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام خرید محافظ برق، تعداد خروجی هایی است که ارائه می دهد. اگر در حال اتصال یک سیستم سرگرمی یا یک دفتر کار خانگی هستید، باید مطمئن شوید که برای همه دستگاه های خود نقطه ای در محافظ برق دارید و در حالت ایده آل چند مورد اضافی را انتخاب کنید تا در آینده دستگاه هایی را به تنظیمات خود اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که تعداد خروجی ها لزوماً برابر تعداد دستگاه هایی نیست که می توانید وصل کنید. بسیاری از دستگاه ها دارای آداپتورهای قدرت بزرگ هستند که می توانند خروجی های مجاور را مسدود کنند. برخی از محافظ های برق با در نظر گرفتن دو شاخه های بزرگ طراحی شده اند که خروجی های خود را از یکدیگر جبران کرده و یا خروجی ها را در لبه های متعدد قرار می دهند. هر طرحی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که تعداد خروجی مناسب برای همه دستگاه های خود و فضای اضافی کافی برای قرار دادن آداپتورهای قدرت بزرگ را دارید.

اتصالات

در حالی که می توان تصور کرد که افزایش برق فقط از طریق خطوط برق اتفاق می افتد، مقادیر خطرناک برق همچنین می توانند از طریق خطوط تلفن، خطوط کابل، خطوط ماهواره ای و حتی کابل های اترنت جریان یابند. بسیاری از محافظ های خروجی دارای پورت های ورودی و خروجی برای همه این نوع کابل ها هستند و اطمینان حاصل می کنند که دستگاه های شما از هر گونه امواج بدون توجه به منبع در امان هستند.

نکات خرید محافظ برق

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با محافظ برق اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. این محافظ ها برای انواع لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند تا در برابر خطرات احتمالی جهش از آن ها محافظت کند. نکات مختلفی وجود دارند که در هنگام خرید باید به آن ها توجه ویژه ای را داشته باشید که در این مطلب سعی کردیم آن ها را به صورت کامل برای شما شرح دهیم تا یک خرید موفقیت آمیز را برای خودتان رقم بزنید.

محافظ برق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *