کابل ابزار دقیق چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

حتما می‌دانید که سیم‌ها و کابل‌ها در انواع گوناگونی در بازار وجود دارند و هر یک از آن‌‌های در شرایط و موقعیت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوری کلی در صنایع مختلف نظیر پزشکی، هوا و فضا، موشکی، دفاعی و… شاهد استفاده گسترده از کابل‌ها می‌باشیم. استفاده از کابل ابزار دقیق بیشتر در سیستم‌های حساس دیده می‌شود. این کابل‌ها از قسمت‌های مختلفی ساخته شده‌اند که هر یک از این قسمت‌ها باید ویژگی‌های خاصی را دارا باشد. در ضمن این کابل‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که پیش از خرید بایستی با عملکرد هر یک از آن‌ها به طور کامل آشنا شوید.

به نظر شما کاربرد و عملکرد این کابل‌ها به چه صورت است؟ اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات درباره کابل ابزار دقیق و ویژگی‌های آن هستید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کابل ابزار دقیق

 

کابل ابزار دقیق چیست؟

برای پاسخ به این سوال لازم است بدانید که کابل‌های ابزار در واقع ترکیبی از چند کابل هادی هستند و وظیفه‌ی آن‌ها انتقال سیگنالهای الکتریکی کم مصرف برای کنترل سیستم‌های قدرت الکتریکی و فرایندهای مرتبط با آن‌ها می‌باشد. همانطور که می‌دانید عملکردهای اندازه گیری و کنترل در برنامه های تولید و پردازش دو مسئله‌ی حیاتی می‌باشند و به همین دلیل است که عملکرد و وظیفه‌ی کابل‌های ابزار دقیق بسیار حساس است. این کابل‌ها در مصارفی همچون کنترل تجهیزات صنعتی ، پخش ، مونتاژ تجهیزات یا سیستم های حمل و نقل و… کاربرد دارند.

همچنین لازم به ذکر است که این کابل‌ها برای اندازه گیری کمیت‌های فیزیکی و پارمترهای مختلف به کار برده می‌شوند. با توجه به این موضوع دریافتیم که یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین کابل‌های موجود در بازار می‌باشد. این کابل‌ها قابلیت‌های متعددی دارند و در برابر امواج برونگرا و درونگرا، برونزا، نویز پذیری مقاوم هستند.

برای آشنایی بیشتر با این کابل‌ها لازم است بدانید که این کابل‌ها با مقاومت در برابر تاثیرپذیری از کابل‌ها مجاور و همچنین تداخلات توانسته‌اند به یکی از پرکاربردترین کابل‌ها در صنعت تبدیل شوند. کابل ابزار دقیق با بالاترین کیفیت موجود در بازار توسط سیمند کابل به مشتریان عرضه می‌گردد.

 

تفاوت بارز کابل ابزار دقیق با کابل برق

برای درک بیشتر ویژگی‌های کابل‌های ابزار دقیق لازم است که به مقایسه‌ی این کابل‌ها با کابل‌های برق بپردازیم. کابل‌های ابزار دقیق تفاوت‌های اساسی با کابل برق دارند که برخی از بارزترین آن‌ها عبارتند از:

  1. تعداد رشته‌های موجود در کابل‌های برق کمتر از کابل ابزار دقیق می‌باشد. به عبارتی دیگر کابل‌های ابزار دقیق دارای تعداد زیادی از رشته سیم می‌باشند.
  2. دومین تفاوت ساختاری این کابل‌ها در اندازه‌ی رشته‌های سیم می‌باشد. در واقع اندازه رشته‌های سیم در کابل‌های برق معمولا بیشتر از 4 میلی متر می‌باشد اما این اندازه در کابل ابزار دقیق کمتر از این مقدار است.
  3. این دو کابل از لحاظ کاربرد کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان کابل برق را به جای کابل ابزار دقیق به کار برد.

 

انواع کابل ابزار دقیق

کابل‌های AS-I : این کابل‌ها برای رابط عملکردهای دوتایی ، حسگرها و سایر دستگاه‌ها استفاده می شوند. در ضمن این کابل های دو هسته ای منبع تغذیه و انتقال داده ها می‌باشند.

کابل‌های CANbus: در شبکه های داده سریالی با سرعت بالا که برای محیط های سخت الکتریکی طراحی شده‌اند استفاده می شوند. همچنین لازم است بدانید که این کابل‌ها به طور گسترده ای در صنعت خودروسازی استفاده می شوند.

کابل‌های CANopen: این کابل‌ها در ارتباطات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل‌های PROFIBUS: این کابل‌ها هم برای اتوماسیون فرایند و هم برای برنامه های تولید مناسب می‌باشند.

کابل‌های Fieldbus: این کابل‌ها برای اتصال دستگاه های صنعتی مانند محرک ها ، حسگرها ، مبدل ها و کنترل کننده ها استفاده می شوند.

کابل DEVICE-NET: استفاده از این کابل‌ها برای دستگاه‌ها و ابزارهایی مانند استارت موتورها و سلول‌های فوتوالکتریک بسیار رایج می‌باشد.

برای خرید هر یک از کابل‌های فوق می‌توانید به سراغ فروشگاه سیم و کابل در سطح شهر بروید و یا حتی از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نیز اقدام کنید. لازم به ذکر است که سیمند کابل انواع کابل ابزار دقیق را با مناسب‌ترین قیمت به فروش می‌رساند.

کابل ابزار دقیق

قسمت‎‌های تشکیل دهنده‌ی کابل ابزار دقیق

  1. هادی: هادی کابل شامل یک سیم یا ترکیبی از چند سیم است که نسبت به یکدیگر عایق نیستند و میزان جریان الکتریکی عبوری از با توجه به اندازه و تعداد هادی‌ها مشخص می‌شود. در ساخت هادی از مواد رسانا یعنی فلزات رسانا استفاده می‌شود. مس یکی از پرکاربردترین فلزاتی است که از آن در ساخت هادی بهره گرفته می‌شود. این فلز در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و هدایت حرارتی بسیار بالایی دارد. لازم به ذکر است که برای ساخت هادی‌ها ممکن از فولاد با پوسته‌ی آلومینیوم یا مس نیز استفاده شود که چگالی آلومینیوم معمولا نسبت به مس کمتر است. جالب است بدانید که اندازه و تعداد هادی‌ها معمولا با استفاده از نوع کابل و کاربرد آن تعیین می‌شود و ممکن است از کابلی به کابل دیگر متفاوت باشد.
  2. عایق کابل: انتخاب عایقی مناسب برای انواع کابل‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع نوع، جنس و کیفیت عایق تاثیر بسیار زیادی روی کاربرد و کیفیت کابل ابزار دقیق دارد. عایق‌ها مقاومت کابل را در برابر تغییرات دمایی افزایش می‌دهند. لازم است بدانید که در ساخت عایق معمولا از مواد مختلفی بهره گرفته می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

– اتیل پروپیلن دین الاستومر: این ماده انعطاف پذیری بسیار بالایی را به سیم می‌بخشد و طیف گسترده‌ای از دما را پوشش می‌دهد.

– نئوپرن: یک لاستیک مصنوعی است که برای کاربردهای شیمیایی مناسب است همچنین این ماده در برابر روغن ، شعله و مواد شیمیایی مقاوم است.

لاستیک سیلیکون: این ماده انعطاف پذیری بالایی را در کابل ارائه می دهد اما فاقد مقاومت در برابر سیال است.

نوار میکا: از مقاومت بسیار بالایی در برابر درجه حرارت برخوردار است و برای ساخت عایق از آن استفاده می‌شود.

  1. محافظ کابل: کابل‌های کنترل و ابزار دقیق ممکن است دارای نوعی محافظ الکترومغناطیسی باشند که در زیر کت بیرونی به دور کابل پیچیده شده است این محافظ برای جلوگیری از تأثیر نویز الکتریکی بر سیگنال ایجاد شده و تابش الکترومغناطیسی در کابل را کاهش می‌دهد. محافظ‌ها معمولاً در جنس‌های فلزی ، نوار فلزی یا فویل می‌باشند. در ضمن یک مجموعه کابل محافظ ممکن است دارای سیم مخصوص اتصال به زمین باشد که به آن سیم تخلیه نیز گفته می‌شود.

کابل ابزار دقیق

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله گفته شد کاربرد کابل ابزار دقیق بسیار حساس می‌باشد و در مکان‌هایی با درجه اهمیت بالا استفاده می‌شود به همین منظور توصیه می‌شود که در هنگام خرید این کابل به اصل یا تقلبی بودن آن توجه زیادی داشته باشید. برای جلوگیری از خرید اجناس تقلبی پیشنهاد می‌شود که به سراغ فروشگاه‌های سیم و کابل مطمئن و با کیفیت بروید و اجناس اصل را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

سیمند کابل نماینده فروش سیم و کابل استاندارد می‌باشد که با دارا بودن مجوزها و استانداردهای لازم اقدام به فروش این تجهیزات کرده است. شما می‌توانید انواع مختلف کابل افشان، کابل ابزار دقیق، سیم افشان و… را با خیالی راحت از این فروشگاه خریداری کنید. و در انتها شما می‌توانید سوالات خود در حوزه سیم و کابل، نحوه ثبت سفارش، خرید از ما و… را از طریق قسمت کامنت با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان ما پاسخ داده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *