کابل های کواکسیال

 

کابل کواکسیال یا کواکس نوعی کابل الکتریکی است که دارای یک هادی داخلی است که توسط یک لایه عایق لوله ای احاطه شده است و توسط یک شیلد فلزی محافظت می گردد . بسیاری از کابلهای کواکسیال همچنین دارای یک غلاف بیرونی نیز هستند. اصطلاح کواکسیال از مجرای داخلی و شیلد خارجی که یک محور هندسی را ایجاد می نماید حاصل می شود.
یک کابل کواکسیال ، به عنوان نمونه معمول ، دارای یک ساختار خطی سه بعدی است. این کابل دارای یک هادی رسانا در مرکز (D ) ، یک رسانای بیرونی محیطی (B) و یک ماده عایق به نام دی الکتریک (C) است که این دو هادی را از هم جدا می کند. هادی بیرونی معمولاً در داخل یک روکش محافظ PVC خارجی (A) قرار داده شده است. همه اینها یک محور مشترک دارند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال نخستین بار در سال 1858 مورد استفاده قرار گرفت بعد از نصب و راه اندازی کابل های ارتباطی اقیانوس اطلس ( در این پروژه یک کابل تلگراف بین اتلانتیک و در زیر اقیانوس اطلس نصب گردید که برای ارتباطات تلگراف مورد استفاده قرار گرفت. در نخستین مرحله این پروژه ارتباط بین جزیره والنتیا در ایرلند غربی و Heart در شرق نیوفاندلند برقرار گردید . اولین ارتباطات در 16 آگوست 1858 اتفاق افتاد ، مدت زمان برقراری ارتباط بین آمریکای شمالی و اروپا را از ده روز – مدت زمان ارسال پیام با کشتی – برای چند دقیقه کاهش داد.در نهایت کابل های تلگراف ترانس آتلانتیک توسط کابل های ارتباطات بین اقیانوس اطلس جایگزین شده اند ) .
نظریه های مربوط به کابل های کواکسیال در سال 1880 توسط فیزیکدان ، مهندس و ریاضیدان انگلیسی الیور Heaviside ، شرح داده شده است.
کابل کواکسیال نوعی از خط انتقال است که برای حمل سیگنالهای الکتریکی با فرکانس بالا با تلفات کم استفاده می شود. از این نوع کابل در برنامه های کاربردی مانند خطوط تلفن ، کابل های شبکه پهن باند اینترنت ، خطوط انتقال داده های پر سرعت کامپیوتر ، حمل سیگنال های تلویزیونی کابل و اتصال فرستنده های رادیویی و گیرنده های رادیویی به آنتن های آنها استفاده می شود. کابل کواکسیال با سایر انواع با دیگر کابل های محافظ تفاوت دارد زیرا ابعاد کابل و اتصالات کنترل می شوند تا از فاصله دقیق هادی و عایق که برای عملکرد آن به عنوان خط انتقال لازم است ، اطمینان حاصل گردد .
کابل کواکسیال سیگنال الکتریکی را با استفاده از یک هادی داخلی (معمولاً یک مفتول مس ، سیم مس یا سیم فولادی با روکش مس) که توسط یک لایه عایق محصور شده و محافظت شده توسط یک شیلد فلزی بیرونی انتقال می دهد . به طور معمول کابل توسط یک روکش خارجی محافظت می شود.

کابل های کواکسیال

طراحی کابل کواکسیال

انتخاب طراحی کابل کواکسیال بر وزن ، عملکرد فرکانس ، میرایی ، قابلیت های انتقال قدرت ، انعطاف پذیری ، قدرت و هزینه تأثیر می گذارد. هادی داخلی ممکن است تک مفتولی یا نیمه افشان و یا انعطاف پذیر باشد . برای به دست آوردن عملکرد بهتر در فرکانس بالا ، هادی داخلی ممکن است دارای روکش نقره ای باشد. سیم فولادی با روکش مس اغلب به عنوان رسانای داخلی کابل مورد استفاده در صنعت تلویزیون کابل استفاده می شود .
عایق اطراف رسانا داخلی ممکن است پلی اتیلن جامد ویا پلی اتیلن فوم پلاستیکی باشد. خواص عایق دی الکتریک برخی از خصوصیات الکتریکی کابل را تعیین می کند. انتخاب معمول عایق پلی اتیلن جامد است که در کابل های کم مصرف استفاده می شود. همچنین در برخی از کابل های کواکسیال از تفلون جامد (PTFE) به عنوان عایق استفاده می گردد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *