تاریخچه کابل های برق قدرت

 

کابل برق یک از یک یا چند هادی الکتریکی عایق شده که معمولاً توسط یک غلاف کلی پوشیده می شود تشکیل می گردد. از کابل ها برای انتقال نیروی الکتریکی استفاده می شود. کابلهای برق ممکن است به صورت سیم کشی دائمی در ساختمانها نصب شوند ، در زمین دفن شوند ، بر روی سطوح و یا در معرض دید قرار گیرند. کابلهای قدرت انعطاف پذیر برای دستگاه های قابل حمل ، ابزارهای متحرک و ماشین آلات استفاده می شود .

اولین سیستم توزیع برق توسط توماس ادیسون در سال 1882 در شهر نیویورک توسعه یافت و از میله های مسی استفاده کرد که توسط نوعی کنف پوشیده شده بود و در لوله های سفت و محکم پر ترکیبی از قیر قرار داشت. اگرچه لاستیک ولکانیزه شده در سال 1844 توسط چارلز گودیر به ثبت رسیده است ، اما در دهه 1880 ، هنگامی که از آن برای مدارهای روشنایی استفاده می گردید ، برای عایق بندی کابل ها استفاده نمی شد. کابل عایق لاستیکی برای مدارهای 11000 ولت در سال 1897 در پروژه انتقال قدرت آبشار نیاگارا نصب و مورد استفاده قرار گرفت.

کابل برق

تولید کابل های ولتاژ متوسط عایق کاغذی آغشته به روغن تا سال 1895 از نظر تجاری عملی بودند. در طول جنگ جهانی دوم چندین نوع لاستیک مصنوعی و عایق پلی اتیلن در عایق کابل ها مورد استفاده قرار گرفت .

ساخت و سازهای معمولی مسکونی و اداری در آمریکای شمالی چندین فناوری را پشت سر گذاشته است :

  • استفاده از هادی های دارای عایقی از نوعی پارچه یا کنف
  • ابداع روش سیم کشی Knob and tube در دهه 1880 – 1930 ، با استفاده از پارچه قیر اندود یا عایق لاستیکی ، این روش یک روش استاندارد شده اولیه سیم کشی الکتریکی در ساختمانها است که در آمریکای شمالی از سال 1880 تا دهه 1930 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است . در این روش هادی های عایق شده در حفره های دیواری یا سقف مستقر گردیده و از درون پایه های عایق چینی محافظ عبور می کنند. در نقاطی که رساناها وارد یک سیم کشی مانند لامپ یا سوئیچ می شوند ، یا به یک دیواره کشیده می شوند ، سیمها توسط عایق پارچه ای انعطاف پذیر به نام آستین محافظت می شوند. ابتدا از عایق پارچه پنبه ای قیر اندود و سپس لاستیک استفاده گردید. برای داشتن استحکام مکانیکی خوب ، سیم ها به هم پیچیده می شوند ، سپس با نوار عایق لاستیکی و نوار پارچه قیر اندود پیچیده می شوند .

 

تاریخچه کابل های برق قدرت 

کابل های برق قدرت

این روش سیم کشی سرانجام به دلیل هزینه بالای نصب در مقایسه با استفاده از کابل های برق ، که از طریق رشته های موجود در کابل جریان برق انتقال می یافت ، جایگزین گردید .

  • کابل های آرمور دار با عایق لاستیکی در سال 1906 معرفی گردید اما این نوع کابل دارای قیمتی بالاتر از سیم های تک رشته بود .
  • کابل های با عایق لاستیکی ، پرکننده ای از جنس موم و روکشی از بافت کنف در سال 1922 به بازار عرضه گردید .
  • کابل های با عایق پلی وینیل کلراید با نام تجاری romex در سال 1950 عرضه گردید .
  • هادی های آلومینیومی در دهه 1960 و 1970 به عنوان جایگزینی ارزان برای مس مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد ، اما این نوع از هادی ها به دلیل خوردگی ، نرمی و استحکام مکانیکی کم در قیاس با مس از ویژگی های کمتری برخوردار است .
  • کابل های با عایق معدنی از سال 1920 تا 1940 مورد استفاده قرار گرفتند . و در نهایت نسل جدید کابل های با عایق و روکش پلی وینیل کلراید مورد استفاده قرار گرفت .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *