عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با قیمت سیم و کابل است. برای اینکه درک بهتری از قیمت سیم و کابل داشته باشید ابتدا توضیح مختصری در مورد سیم و کابل و معرفی آن ها داریم و سپس عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل را تشریح می نماییم.

در واقع سیم و کابل یکی از مهم ترین تجهیزات در حال حاضر دنیا می باشند چرا که اکثر وسایل مورد نیاز انسان ها وسایل الکترونیکی و برقی است و برای راه اندازی و استفاده از آن ها نیازمند سیم و کابل می باشیم. از مهم ترین کاربردهای سیم و کابل می توان به انتقال صدا و تصویر و داده ها و اطلاعات و انرژی الکتریکی اشاره نمود.

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در مورد سیم و کابل بدانید این است که این دو وسیله از نظر ویژگی های فنی با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین هر کدام از آن ها انواع مختلفی دارند که طبیعتا قیمت سیم و کابل بسته به این انواع متفاوت می باشد. به عنوان مثال مدل های افشان و نیمه افشان و مفتولی از انواع سیم بشمار می روند.

تاثیر انواع کابل ها بر قیمت سیم و کابل

همچنین کابل ها نیز دارای انواع مختلفی هستند. از مهم ترین انواع کابل که برای منتقل کردن به کار می روند می توان به کابل فشار ضعیف و کابل فشار قوی و کابل مخابراتی و کواکسیال اشاره کرد. این تقسیم بندی بر اساس ولتاژ کابل می باشد. از این رو می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل، انواع سیم و انواع کابل می باشد.

حال اگر تمایل دارید با سایر عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل ﺁشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

 سیم و کابل چیست؟

سیم و کابل از مهم ترین وسایل و تجهیزاتی هستند که در حال حاضر در تمام قسمت های زندگی انسان ها نقش دارند. یکی از مهم ترین عواملی که استاندارد یک ساختمان را تعیین می کند مجموعه ی برقی بکار رفته در ساختمان است.

به این صورت که هر چه کیفیت کابل و سیم بکار رفته در ساختمان بالاتر باشد ساختمان استانداردتر است و از امنیت و ایمنی بالاتری برخوردار است. در واقع نادیده گرفتن کیفیت و مرغوبیت سیم و کابل و به طور کلی نکات ایمنی در ساختمان ها سبب ایجاد خسارات و حادثه های جبران ناپذیری می شود.

از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که سیم و کابل از مهم ترین بخش های طراحی یک مجموعه ی برقی بشمار می روند که می تواند استاندارد یک ساختمان را تعیین کند. چرا که یکی از مهم ترین دلایلی که سبب آتش سوزی در ساختمان ها می شود غیر استاندارد بودن سیم و کابل است. حال اصلا سیم و کابل چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تاثیر کابل ها بر قیمت سیم و کابل

در واقع سیم برق وسیله ای است که از آن برای انتقال جریان الکتریکی از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. که خود آن دارای انواع مختلفی است. از رایج ترین انواع سیم می توان به سیم مفتولی، سیم افشان، نیمه افشان، سیم زیر گچی و سیم مخابراتی یا کواکسیال اشاره کرد. که هر کدام از این انواع کاربرد خاص خود را دارند. همان طور که اشاره نمودیم سیم و کابل از نظر ویژگی های فنی دارای تفاوت هایی هستند.

تفاوت بین سیم و کابل

مهم ترین تفاوت سیم و کابل این است که سیم یک تک رسانا است و بیشترین فلزاتی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند فلزات آلومینیوم و مس است. اما کابل مجموعه ای از دو یا چند سیم است که به صورت عایق شده است که این مجموعه عایق دار درون یک روکش قرار دارند. از این رو می توان گفت کاربردهای سیم و کابل مشترک است و از هر دوی ﺁن ها به منظور انتقال جریان الکتریکی و داده ها و اطلاعات و.. استفاده می شود.

قیمت سیم و کابل

انواع کابل الکتریکی

طبیعتا همان طور که سیم دارای انواع مختلفی است کابل ها نیز انواع مختلفی دارند. در واقع تنوع کابل ها به حدی گسترده است که به هزاران نوع و مدل می رسد. به دلیل گسترده بودن انواع کابل این وسیله را در دسته های مختلفی تقسیم بندی می کنند.

از مهم ترین پارامترهایی که بر اساس ﺁن ها کابل ها را طبقه بندی می کنند می توان به میزان ولتاژ کابل، نوع هادی بودن کابل و ساختمان آن ها، نوع عایق کابل و روکش کابل ها، نوع محافظت الکتریکی کابل، تعداد رشته های کابل، نوع کاربرد کابل و استاندارد کابل اشاره نمود.

 با توجه به این پارامترها که سبب شدند هزاران مدل کابل در بازار وجود داشته باشد لذا می توان نتیجه گرفت که قیمت سیم و کابل بسته به موارد ذکر شده متفاوت است. این تنها عامل موثر بر قیمت سیم و کابل نیست بلکه عوامل دیگری چون نوع سیم و کابل مورد نظر، مقدار کابل و سیم و همچنین سفارش مشتریان بر میزان قیمت سیم و کابل بستگی دارد.

عوامل موثر در قیمت سیم و کابل

قیمت سیم و کابل

با توجه به توضیحات ذکر شده عوامل مختلفی بر نوسانات قیمت سیم و کابل تاثیر می گذارد. از مهم ترین عواملی که سبب تغییرات قیمت سیم و کابل می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد اولیه ی به کار رفته در کابل و سیم و هزینه های تولید: در واقع از رایج ترین فلزاتی که به عنوان هادی سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می گیرد فلزات آلومینیوم و مس است. یکی از مهم ترین عواملی که بر قیمت سیم و کابل تاثیر می گذارد قیمت همین فلزات است.

       این تاثیرگذاری را می توانید از تغییر و نوسانات قیمت آلومینیوم و مس بررسی کنید. با بررسی این نوسانات قیمت در می یابید که مهم ترین و اساسی ترین عامل تغییر یا تعیین قیمت سیم و کابل همین فلزات هادی می باشد. از این رو بالا رفتن یا پایین آمدن قیمت داخلی و یا جهانی این فلزات تاثیر مستقیمی بر قیمت انواع کابل و سیم دارد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت سیم و کابل هزینه ی مواد اولیه است.

این تاثیر در صورتی است که سیم انتخابی شما عایق دار یا روکش دار باشد. در این صورت تغییرات قیمت مواد اولیه ای که در ساخت عایق و روکش این سیم ها به کار رفته اند بر قیمت نهایی کابل و سیم تاثیر می گذارد.

  • قیمت انرژی مصرفی، دستمزد نیروهای انسانی و هزینه ی حمل نقل: از دیگر عواملی که بر قیمت انواع سیم و کابل تاثیر می گذارد قیمت انرژی مصرفی است که در زمان تولید کابل و سیم به کار می رود و عموما این انرژی انرژی الکتریسیته است. همچنین میزان دستمزد نیروهای انسانی و حمل و نقل از دیگر عوامل تعیین کننده ی این وسایل هستند. همچنین شاخصه های اقتصادی مثل نوسانات ارز و تورم و رکود و رونق اقتصادی از دیگر عوامل موثر بر قیمت کابل و سیم می باشند.
  • میزان کابل و مواد مصرفی در تولید آن، میزان مصرفی مس و عملکرد کابل از دیگر عوامل تعیین کننده می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *