کابل های خودنگهدار 

با ظهور تکنولوژی مشکلات نسل های قبل تا حد زیادی کاهش پیدا کردند. یکی از این مشکلات، مسئله هدر رفتن برق بود که شرکت های تولید برق با آن مواجه بودند. در حال حاضر با توسعه روش های انتقال این مشکل با بهبود و گسترش کابل های جدید، از جمله کابل های خودنگهدار حل شده است. حالا با وجود کابل های خودنگهدار که به نام کابل های ABC هم شناخته می شوند، تا حد زیادی از هدر رفتن برق و الکتریسیته ممانعت به عمل می آید. در واقع این کابل ها خطوط برق هوایی هستند که از چندین هادی عایق شده استفاده می کنند. این هادی ها، با استفاده از هادی های خنثی به صورت بسیار محکم به یکدیگر وصل شده اند. این نوع کابل ها در مقایسه با سیستم های توزیع OH معمولی که از هادی های لخت برای انتقال برق استفاده می کنند، نتایج بسیار بهتری را ارائه می کنند.

در واقع کابل های خودنگهدار ایمن تر و قابل اعتمادتر از سایر انواع کابل ها برای انتقال برق می باشند و تلفات برق در آنها بسیار کمتر است. این کابل ها از نظر تنظیم ولتاژ، پایداری بالاتری دارند. همچنین از آنجا که هزینه نصب، نگهداری و عملیات آنها کمتر است، استفاده از این نوع کابل ها به صرفه تر می باشد.

 

انواع کابل های خودنگهدار

اگر قرار باشد کابل های خودنگهدار را بر اساس اندازه و انواع آنها تقسیم کنیم، باید بدانیم که این نوع کابل ها دارای سه کلاس مختلف می باشند. هر کلاس اندازه های مختلفی هم دارد که  ما در ادامه درباره آنها بحث خواهیم کرد.

کابل های خودنگهدار ولتاژ پایین

کابل های خودنگهدار ولتاژ پایین برای خطوط هوایی برق و ورودی اتاق ها به کار می روند. آنها می توانند به راحتی تا فشار 1 kv را تحمل کنند. این نوع کابل ها دارای مزایای بسیار زیادی می باشند. از جمله اینکه معمولا نصب و راه اندازی و نیز نگهداری آنها بسیار کم هزینه می باشد. جنس هادی این نوع کابل ها از آلومینیوم، مس و یا آلیاژ آلومینیوم است.

کابل های ABC ولتاژ متوسط

کابل های خودنگهدار ولتاژ متوسط موثرترین و مفیدترین مدل های این نوع کابل برای تبدیل شبکه برق سراسری در مناطق شهری، جنگلی و ساحلی می باشند. این نوع کابل در انتقال برق هوایی نیز بسیار عمل می کنند. سیستم کابل های خودنگهدار ولتاژ متوسط کارآمدتر، قابل اعتماد تر و مقرون به صرفه تر از انواع کابل های دیگر است.

نکته مهم این است که کابل های خودنگهدار ولتاژ متوسط قابلیت آن را دارد که سطح ولتاژ 10 kv و پایین تر از آن را تحمل کنند.

هادی استفاده شده در کابل های ABC معمولا از جنس آلومینیوم است و شکلی دایره ای دارد. مواد عایقی که برای این نوع کابل ها استفاده می شوند، در اغلب اوقات XPLE هستند. ماده ای که برای نیمه هادی داخلی و خارجی کابل های خودنگهدار به کار برده می شوند، یک ماده ترکیبی است، ولی مواد پایه آن نیمه هادی هستند.

پوشش این نوع کابل ها هم به طور معمول از یک نوار یا سیم مسی تشکیل شده است. علاوه بر همه اینها، غلاف بیرونی معمولا از HDPE تشکیل می شود.

کابل های خودنگهدار 

سیم های انشعاب دوتایی و سه تایی

سیم های انشعاب دو تایی و سه تایی دارای استحکام کششی بالایی هستند. به همین دلیل می توان از آنها  برای حمل بارهای 120 ولتی در خدمات هوایی استفاده کرد. این کابل های انشعابی از کابل های PVC و یا XPLE به عنوان ماده اصلی عایق خود استفاده می کنند. ترکیب اصلی کابل های خودنگهدار مدل سیم انشعاب دو تایی و یا سه تایی شامل آلومینیوم 1350-H19 می شود. این ماده با هادی های فازی همراه شده است که به صورت متحدالمرکز در هم پیچیده شده اند.

هسته خنثی این مدل از کابل های خودنگهدار از آلیاژ آلومینیوم AAC،  ACSR و یا 6201 تشکیل شده است. معمولا از سیم های انشعاب دو تایی برای سیستم روشنایی خیابان ها، روشنایی فضای خارجی ساختمان و نیز خدمات موقت ساختمان ها استفاده می کنند.

دمای هادی که با PVC عایق شده است، از 75 درجه تجاوز نمی کند. این در حالی که دمای هادی های عایق شده با XPLE از 90 درجه سانتی گراد بیشتر نمی شود.

 

مزایای استفاده از کابل های ABC

استفاده از کابل های ABC دارای مزایای متعددی نسبت به انواع کابل های معمولی است که مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی می کنیم.

  1. افزایش ایمنی: واقعیت این است که کابل های خودنگهدار ایمن ترین و مطمئن ترین انواع کابل ها برای انتقال برق هستند.
  2. هزینه پایین: یکی از مهم ترین عوامل برای برتری یکی از انواع کابل ها بر بقیه، هزینه پایین تولید، تهیه، نصب و نگهداری آن است. و این همان مزیتی است که کابل های ABC نسبت به سایر انواع کابل های انتقال برق دارند. این نکته تاثیر زیادی در رواج کابل های ABC به جای کابل های هادی مسی و آلومینیومی شده است.
  3. پوشش گسترده: بسیار مهم است این را بدانید که برخلاف کابل های بدون عایق سنتی، کابل های خودنگهدار این امکان را دارند که در هر منطقه ای به کار برده شوند. فقط کافی است مشخصات کابل مورد نظر را بدانید تا بتوانید به راحتی آن را در مناطقی نصب کنید که نصب و راه اندازی انواع کابل ها کاری محال و سخت است. این نوع کابل ها بهترین گزینه برای مناطق شلوغ شهری هستند، یعنی همان جایی که کابل کشی میان شکاف های باریک ساختمان ها کار دشواری است. در حالی که کابل های هادی معمولی را اصلا نمی توان در چنین مکان هایی نصب کرد.

از طرف دیگر به راحتی می توان کابل های ABC را بر روی تپه ها یا در جنگل های انبوه نصب کرد و البته این کار را بدون قطع کردن درختان انجام می دهند.

  1. ایمنی در برابر اتصالی برق: از آنجا که کابل های ABC دارای عایق بندی فوق العاده ای هستند، خطر بسیاری از برق گرفتگی ها تصادفی را به شدت کاهش می دهند.
  2. قیمت های مقرون به صرفه: قیمت مقرون به صرفه آن باعث می شود که این نوع کابل ها نسبت به کابل های سنتی رواج بیشتری پیدا کنند.
  3. تشخیص راحت عیب ها و اشکالات: کابل های خودنگهدار کابل هایی هستند که به راحتی می توان آنها را مشاهده و بررسی کرد. در نتیجه تشخیص هرگونه اشکال و ایراد در سیستم آنها کار بسیار آسانی است.
  4. نصب آسان: برای نصب کابل های ABC نیازی به هیچ نوع میلگرد یا عایق بندی خاصی نیست. همین امر باعث می شود که نصب آن راحت تر از انواع دیگر کابل ها شود.

کابل های خودنگهدار 

معایب و اشکالات

در کنار تمام مزایایی که کابل های ABC دارند، اشکالاتی هم وجود دارد. از جمله این اشکالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عایق بندی کابل های ABC گاهی منبع آسیب به آن می شود. زیر قرار گرفتن این نوع کابل ها به مدت طولانی زیر نور خورشید، می تواند باعث آسیب دیدن عایق ها و در نتیجه کابل ها شود.
  2. استفاده از این نوع کابل ها در محل هایی که ممکن است درخت ها بشکنند و یا زیر شاخه ها خطرناک است.
  3. با گذشت زمان، کابل های خودنگهدار می توانند باعث آتش سوزی شوند.
  4. سنگین بودن این نوع کابل ها باعث می شود نتوان آنها را بدون ستون و تیرک نصب کرد.
  5. تعمیر و بررسی کابل های ABC در نواحی تپه ای کار سختی است. چون وزن سنگین این کابل ها نیازمند تجهیزات تخصصی است که حمل آنها به چنین مناطقی کار سختی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *