بررسی کابل مهاردار

کابل مهاردار در واقع همان کابل هایی هستند که در تیرهای برق کنار جاده ها و خیابان ها به کار می روند. این کابل ها در امتداد خیابان ها و جاده ها از یک تیر چراغ برق به دیگری کشیده می شوند  و به آنها در اصطلاح کابل مهاردار هوایی گفته می‌شود. کاربرد عمده این نوع کابل انتقال جریان های مخابراتی و برق می باشد. این کابل ها از تیرهای برق تا کارخانجات، اداره ها و خانه ها کشیده می شوند. کابل مهاردار مسی هوایی دارای ساختاری کاملا خشک و بدون ژله است. برای حفاظت کابل در برابر رطوبت یک نوار جاذب که رطوبت را به خود جذب می کند در این نوع کابل به کار رفته است.

کابل های مهاردار از جنس مس یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. نوع مسی آن هدایت الکتریکی و رسانندگی بالاتری دارد، همچنین نویز در کابل مسی پایین‌تر است. کابل های مهاردار در انواع مسی، آلومینیومی، هوایی، مخابراتی و … در بازار وجود دارند. این کابل ها از چند جفت رشته سیم تشکیل می شوند. مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی، رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید و … دارند. علت این مقاومت بالا استفاده از روکش در این نوع کابل است. کابل های روکش دار در اثر تماس با موجودات زنده آنها را از برق گرفتگی محافظت می نمایند.

آشنایی با کابل مهاردار مسی

این نوع کابل در دو نوع لخت و روکش دار تولید می شود. روکش کابل مهاردار را در برابر برف و باران محافظت می‌کند. همچنین اگر پرنده ها بر روی این نوع کابل بنشینند دچار سوختگی و برق گرفتگی نمی شوند. اما کابل بدون روکش در اثر تماس با هر نوع موجود زنده ای ایجاد برق گرفتگی و سوختگی می کند. کابل های روکش دار در برابر تابش اشعه خورشید و ترک برداشتن مقاومت بهتری دارند. این نوع کابل مسی مهاردار طول عمر بیشتری خواهد کرد و آسیب و قطع شدن در این مدل کمتر رخ می دهد. کابل مهاردار مسی روکش دار محبوب ترین نوع کابل های مهاردار محسوب می‌شود. استفاده از روکش در این نوع کابل و همچنین جنس رسانای مسی آن باعث می‌شود قیمت این نوع کابل از سایر کابل ‌های مهاردار بالاتر باشد. اما کیفیت کابل این هزینه را توجیه می نماید.

 

کابل مهاردار مسی را به علت داشتن روکش می توان در مجاورت کابل های فشار قوی و یا روی تیرهای فشارقوی نصب کرد. همچنین این کابل ها به علت رسانا بودن بالای مس، از لحاظ قیمتی و هزینه مقرون به صرفه و بسیار رایج می باشند. روکش این کابل باعث می‌شود این کابل ضد ترک و مقاوم باشد. در اثر تغییرات آب و هوایی دچار آسیب و قطعی نمی شود. برخی از انواع کابلهای مهاردار مسی برای انتقال اطلاعات مخابراتی استفاده می شوند. کابل های مهاردار مسی بر اساس تعداد رشته سیم هایی که در آنها استفاده شده است، انواع متفاوتی دارند. بعضی از آنها تک جفت و بعضی 20 جفتی تولید می شوند. سرعت انتقال اطلاعات در کابل مسی مهاردار بسیار بالا می باشد و علت آن مسی بودن جنس رسانای کابل است.

 

آشنایی با 7 بخش یک کابل مهاردار مسی

کابل مهاردار دارای ۷ قسمت است که هر بخش جنس و کاربرد متفاوتی دارد.

  • مهمترین بخش در یک کابل رسانای آن است. این کابل دارای رسانایی از جنس مس می باشد. فلز مس قابلیت رسانایی بالایی دارد. تعداد سیم های هادی به کار رفته در کابل مهاردار حداکثر دویست جفت رشته مسی خواهد بود. جفت ها به صورت کدگذاری شده و با رنگ های متفاوت در کابل قرار می گیرند.
  • عایق به کار رفته در این نوع کابل پلاستیکی است و هر جفت یک عایق مجزا دارد. علت به کار بردن عایق جلوگیری از اتصال جفت رشته های هادی به یکدیگر است.
  • روکش به کار رفته در این نوع کابل کل سیم های مسی را پوشش داده و از جنس پلی استر می باشد.
  • یک روکش از جنس آلومینیوم با قطر ۲۰۰ میکرومتر نیز این کابل را پوشش می دهد.
  • در این کابل سیم های فولادی از جنس گالوانیزه با مقاومت کششی بالا استفاده می شوند.
  • روکش نهایی که روی این کابل کشیده می شود تمام بخش های هادی و روکش گالوانیزه را در بر می‌گیرد.
  • بین سیم های هادی و قسمت مهار از یک بخش متصل کننده استفاده می شود.

 

آشنایی با کابل مهاردار هوایی

کابل های هوایی در محیط خارج از خانه و در فضای باز بیشتر کاربرد دارند. این نوع کابل برای خطوط کابل هوایی چند سیمه استفاده می شود. کابل هایی که در دکل های برق می بینید از نوع کابل های فشار قوی هستند. نوع مقرون به صرفه این نوع کابل دارای رسانایی از جنس آلومینیوم می باشد که یک نوار فولادی در آن تعبیه شده است.

کابل های هوایی در دو نوع مهاردار و مخابراتی وجود دارند. کابل های مخابراتی در دو نوع نوری و مسی تولید می شوند و به صورت زمینی و هوایی نصب می‌شوند. کابل های مهاردار نیز در دو نوع کابل تلفن و کابل فیبر نوری در صنعت مخابرات به کار می روند. برای اتصال تیرهای چراغ برق در جاده‌های روستایی، کوهستانی و غیره از این نوع کابل استفاده می شود. این کابل در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. همه شما در مسافرت این کابل ها را که روی تیرهای چراغ برق کشیده شده اند، دیده اید. به این کابلها کابل مهاردار هوایی نیز می‌گویند.

 

ویژگی های کابل های مهاردار هوایی

کابل مهاردار هوایی به علت مقاومت بالا، مقاومت در برابر رطوبت و قدرت هدایت الکتریکی بالا بسیار مفید هستند. بسته به کاربرد این نوع کابل قطر آن مشخص می شود. همچنین این کابل ها از لحاظ کششی ظرفیت بالایی دارند. رسانندگی این کابل در سطح بالایی است. ساخت آنها با  کیفیت خوبی انجام شده و بدنه مقاومی دارند. کابل های مهار دار هوایی بیشتر از جنس مس یا آلومینیوم هستند و به صورت هوایی بر روی تیرهای چراغ برق به کار می روند.

کاربرد کابل مهاردار

  • به عنوان کابل در خارج از ساختمان به کار می روند.
  • قابل نصب بر روی تیرهای بتنی، فلزی و چوبی است.
  • قابل استفاده در خطوط مخابراتی و راه آهن می باشند.
  • نباید در نزدیکی خطوط با ولتاژ متوسط و بالا استفاده شوند.
  • در شبکه‌های بین شهری، روستایی و مناطق کوهستانی و شیب دار قابل استفاده می باشند.
  • برای کاربردهای عمومی مخابراتی این کابل قابل استفاده است، زیرا نیروی کششی این کابل بالا می باشد.

 

جمع بندی نهایی

کابل مهاردار مسی هوایی دارای ساختاری کاملا خشک و بدون ژله است. برای حفاظت کابل در برابر رطوبت یک نوار جاذب که رطوبت را به خود جذب می کند در این نوع کابل به کار رفته است. میتوان کابل‌های مهاردار هوایی مسی را در کنار کابل های فشار قوی نصب کرد. این نوع کابل با کمک روکشی که دارد بسیار مقاوم و ضد ترک است. بسته به نحوه کاربرد کابل با نیروی کششی متناسب وجود دارد. همچنین نیروی کششی آن در شرایط آب و هوایی متفاوت قابل تنظیم می باشد. این کابل روی تیرهای نگهدارنده در شبکه‌های روستایی و محلی نصب می شود. این کابل دارای کیفیت بالا و بدنه بسیار مقاوم است. سطح مقطع کابل مهاردار 6/0 میلی متر و ۲۰ جفت رشته سیم دارد. کابل مهاردار در خطوط مخابراتی و راه آهن کاربرد دارد. به عنوان یک کابل رایج در کاربردهای عمومی مخابراتی استفاده می شود. این کابل را نباید در نزدیکی خطوطی که ولتاژ بالا و متوسط دارند استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *