روکش حرارتی سیم و کابل

روکش حرارتی سیم و کابل استفاده های زیادی دارد و فقط به عنوان محافظ کابل در برابر تغییرات آب و هوایی مواد شیمیایی، سایش و خوردگی کاربرد ندارد. از این روکش ها می توان برای دسته بندی و بسته بندی هر نوع وسیله ای استفاده کرد. این روکش ها در اثر حرارت جمع می شوند.

روکش حرارتی سیم و کابل نوعی روکش جمع شونده است که از لوله های پلاستیکی تشکیل شده است. از آنها برای عایق کاری سیم و کابل، اتصالات، ترمینال ها، شینه ها استفاده می کنند. کاربرد ایمنی روکش ها بالا بردن مقاومت سیم در برابر مواد شیمیایی، تغییرات آب و هوایی و فرسودگی است. همچنین اگر در محلی سیم و کابل دچار آسیب دیدگی شده باشد برای تعمیر عایق از این روکش های حرارتی استفاده می شود. کاربرد دیگر روکش های حرارتی سیم و کابل برای کدگذاری بر حسب رنگ و خوشه بندی سیم و کابل است.

نصب روکش حرارتی سیم و کابل بسیار راحت است و تنها کافی است که شیرینگ حرارتی را در محلی که قرار است عایق شود قرار دهید. سپس به کمک یک منبع حرارتی مثل تفنگ حرارتی یا سشوار صنعتی حرارت مورد نیاز را به آن اعمال کنید. حرارتی که هر شیرینگ حرارتی لازم دارد با دیگری متفاوت است. روکش های حرارتی در اثر حرارت ذوب نمی شوند و حالت جمع شوندگی دارد. بنابراین هر روکشی ضریب جمع شوندگی خاص خود را دارد و به همان نسبت در اثر حرارت جمع می شود.

 

روش کار کردن با روکش حرارتی

برای این کار شما نیاز به یک شعله کوچک دارید که می‌توانید از یک تفنگ حرارتی یا سشوار صنعتی یا یک شعله کوچک اجاق گاز استفاده کنید. حتماً شعله ای  که استفاده می کنید باید کوچک باشد زیرا حرارت زیاد روکش حرارتی را میسوزاند. برای این کار باید حتما موارد ایمنی را رعایت کنید، زیرا احتمال حریق وجود دارد. استفاده از دستکش، عینک محافظ و ماسک برای جلوگیری از حوادث احتمالی مفید است.

 

باید تا زمانی به روکش حرارت دهید که قطر آن از سطح مورد نظر کوچکتر شود و منطقه مورد نظر را به خوبی کاور کند. قبل از عایق کاری باید روکش به راحتی کل سطح مورد نظر را بپوشاند. بعد از انتخاب سایز مناسب روکش سعی کنید از هر طرفی روکش 1.5 سانت بزرگتر باشد تا قسمت آسیب دیده کابل را کاملاً بپوشاند و عایق بندی صحیح انجام شود. هر روکش حرارتی در اثر حرارت بین ۵ تا ۷ درصد کاهش سایز می دهد. سپس روکش را بعد از برش در محلی که کابل آسیب‌ دیده قرار داده و آن را حرارت می دهید. استفاده از تفنگ حرارتی برای این کار به علت حرارت متعادل و مناسب بهتر می باشد. استفاده از شعله اجاق گاز به علت عدم یکنواختی مناسب نیست. به کمک تفنگ حرارتی از ابتدای کار شروع کنید و حرارت را به‌صورت یکنواخت در سطح کار عبور دهید. سپس چک کنید که حبابی در سطح ایجاد نشده باشد. بعد از حرارت دهی روکش باید سرد شود.

روکش حرارتی سیم و کابل

 

 ویژگی های روکش های حرارتی سیم و کابل

روکش حرارتی سیم و کابل از یک تک لایه پلی الفین ویژه پیوند متقابل ساخته می شود. این ماده به علت انعطافی که دارد استحکام و دوام بالایی دارد و مقاومت خوبی در برابر حل شدن، جریان های سطحی و پارگی از خود نشان می دهد. شیرینگ های حرارتی بر اساس استانداردهایی که تولید شده اند به کمک سشوار صنعتی و تفنگ های حرارتی در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد حالت جمع شوندگی پیدا می‌کنند و می‌توانند سطح مورد نظر را پوشش دهند و کاملاً محکم کنند. ضریب جمع شوندگی یک روکش 2 به 1 است. یعنی در اثر حرارت به نصف قطر اولیه تبدیل می شود. روکش ها در اثر در معرض حرارت قرار گرفتن دود کمی ساطع می‌کنند.

ماده تشکیل دهنده روکش های حرارتی پلی الفین انعطاف پذیر بدون هالوژن است و درجه حرارت کاری آن از منفی ۴۵ درجه تا 1۲۵ درجه سانتیگراد متغیر است. حداقل دمای مورد نیاز برای جمع شوندگی یک روکش حرارتی ۷۰ درجه سانتی گراد و حداکثر دمای مورد نیاز یک روکش حرارتی ۱۲۰ درجه سانتی گراد است. ولتاژ کاری روکش حرارتی سیم و کابل تا ۶۰۰ ولت است.

روکش حرارتی سیم و کابل

ماده اصلی به کار رفته در روکش حرارتی سیم و کابل پلی الفین یک ماده انعطاف پذیر سطح بالا می باشد که دو خاصیت ضد اشتعال و خاموش شوندگی قوی دارد و این ماده در ساختار خود دارای نوعی چسب حرارتی است که ضد روغن و ضد آب است. این محصول در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد خاصیت جمع شوندگی آن رخ می‌دهد و به صورت رول در بازار وجود دارد.

 

روکش حرارتی سیم و کابل (شیرینگ حرارتی یا وارنیش)

از مهمترین تجهیزاتی که در ساختمان سازی و تابلو برق های صنعتی استفاده می شود میتوان روکش حرارتی سیم و کابل را نام برد. این روکش های حرارتی برای افزایش ایمنی سیستم و ساختمان به کار می‌روند. به روکش حرارتی سیم و کابل در اصطلاح شیرینگ حرارتی یا وارنیش نیز می گویند و در بازار با این عناوین به فروش میرسد. شیرینگ حرارتی یا وارنیش در دوره های آموزش برق ساختمان نیز کاربرد دارد. وارنیش نوعی پوشش پلاستیکی است که در معرض حرارت دچار آتش سوزی نمی‌شود و حالت جمع شوندگی پیدا می‌کند.

 

از آنجایی که سیم‌ها یک عضو جدایی ناپذیر از ساختمان‌ها هستند و بسیار پر مصرف می باشند برای جلوگیری از آتش سوزی و سایر حوادث استفاده از شیرینگ یا وارنیش برای جلوگیری از آتش سوزی و امنیت ساختمان بسیار مفید می باشد. وارنیش به صورت شاخه‌های یک متری به فروش می رسد. رنگ بندی های مختلف روکش های حرارتی آبی، سبز، قرمز، مشکی شفاف و سفید می باشد. شما بر اساس نوع کار خود می توانید رول مناسب خود را انتخاب نمایید.

روکش حرارتی سیم و کابل

 

کاربرد روکش های حرارتی سیم و کابل

روکش حرارتی سیم و کابل برای عایق کاری اتصالات و باس بارها به کار می‌رود. این روکش خطرات آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی را کاهش می دهد. به عنوان یک وسیله آموزشی برای برق کاران تازه کار در دوره های برق ساختمانی استفاده می‌شود. هنگامی که سیم کابل دچار آسیب شده باشد از این روکش ها برای تعمیر آن استفاده می‌کنند. سیم و کابل به مرور زمان دچار فرسایش می شوند برای تعمیر آنها از روکش های حرارتی استفاده می شود. همچنین در برخی موارد از روکش های حرارتی سیم و کابل جمع شونده برای لیبل گذاری سیم و کابل و لوله ها استفاده می شود.

روکش های حرارتی گاهی به عنوان کدگذاری دسته سیم ها و شینه ها به کار می روند. گاهی اوقات از وارنیش برای زیباسازی و رنگ بندی اجسام گوناگون استفاده می شود. استفاده از روکش حرارتی برای حفاظت مکانیکی از وسایل نیز کاربرد دیگر آن است. برای جلوگیری از فرسودگی، زنگ زدگی و تغییرات آب و هوایی لوله ها توسط این روکش عایق کاری می شوند. کاربرد دیگر روکش حرارتی سیم و کابل از بین بردن فاصله بین حریم فاز به فاز بودن عایق کاری اتصالات و شینه ها است. مواردی که در بالا بیان شد مهمترین کاربردهای روکش حرارتی است.

 انواع روکش حرارتی سیم و کابل پرمصرف

  • وارنیش تک‌لایه مورد مصرف عمومی
  • وارنیش تک لایه ضد اصطکاک و خوش تماس
  • وارنیش دولایه با نسبت جمع شوندگی سه به یک
  • وارنیش دو لایه با نسبت جمع شوندگی ۴ به یک
  • وارنیش دو لایه ضخیم
  • وارنیش باس بار فشار متوسط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *