انواع سایز سیم برق ساختمان

انتخاب سایز سیم برق ساختمان مناسب اهمیت زیادی دارد. چرا که انتخاب نمودن سایز سیم برق نامناسب می ‌تواند موجب آسیب وسایل برقی و آتش سوزی گردد. سایز مناسب سیم های برق و کابل ها بر اساس فاکتور هایی مانند مقدار افت ولتاژ، مقدار جریان بار، طول سیم و شرایط محیطی انتخاب می ‌شود. با توجه به این مسئله که به صورت سرانگشتی هر یک از این عوامل در ساختمان ها تغییرات زیادی ایجاد نمی کنند سایز مناسب مورد استفاده در این مکان ها بر اساس استاندارد نظام مهندسی برق ساختمان می باشد. استانداردهایی که نظام مهندسی برق ساختمان برای سایت سیم برق ساختمان در نظر گرفته است را باید به‌ خوبی مورد بررسی قرار دهید و بشناسید.

 

استانداردهای سایز سیم برق ساختمان

 برخی از مهم‌ ترین استانداردهای این سازمان برای انتخاب سایز سیم برق ساختمان عبارت است از :

  1. برای کابل های اصلی که برق را از کنتور به قسمت جعبه فیوز هر یک از واحدها می ‌برند نیاز است از سیم های برق سه رشته شماره ۶ استفاده کنید.
  2. برای روشنایی سیستم ها شامل لوسترها، لامپ ها و غیره از سیم های برق نمره یک و نیم که به صورت سه رشته هستند استفاده می گردد.
  3. انواع پریزهای برق که در اتاق خواب ها، آشپزخانه ها و یا پذیرایی هستند از سیم های برق نمره دو و نیم که به صورت سه رشته می باشند استفاده می گردد.
  4. سیم تلفن برای هر یک از واحدهای سیم های برق چهار رشته یا همان دو زوج، سیم شش دهم می باشد. این فیلم ها باید از نمونه سیم های فویل دار انتخاب گردند. در این سیم ها احتمال نویز گرفتگی خطوط تلفن کاهش پیدا خواهد کرد. در ساختمان های جدید باید از فیبرهای نوری به جای سیم تلفن استفاده گردد.
  5. برای سیم های آیفون باید از سیم های برق نمره 6 دهم استفاده شود.
  6. با استفاده از کابل های کواکسیال ۷۵ اهم سیم های آیفون پشتیبانی می شوند.
  7. برای سیم های اعلان حریق در هر یک از قسمت ها باید سیم شماره یک و نیم مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اندازه های استاندارد سیم برق

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که سایز سیم برق ساختمان در اندازه های متفاوت می باشد. اندازه های متفاوت سیم ها را هر یک از افرادی که در این زمینه تخصص دارند باید بشناسند. در ساختمان های مسکونی هر یک از سیم هایی که سایز آنها ۵ دهم تا ۱۶ میلی متر مربع است مورد استفاده قرار می گیرند. برای هادی های نول و فلز این سیم ها کاربرد زیادی دارند. سیم هایی با اندازه بالاتر از این حد، برای هادی های ارت که دارای مصارف با توان بالا هستند استفاده خواهند شد. اندازه هر یک از انواع سیم های برق در ساختمان های متفاوت بر اساس فاکتورهای گوناگون تعیین می گردد. هر یک از نصابانی که سیم های برق را نصب می کنند به خوبی با بخش های متنوع ساختمان آشنا هستند. به همین دلیل می توانند اندازه های مناسب سیم ها را برای بخش های متفاوت انتخاب کنند.

شناخت انواع سیم برق برای ساختمان بر اساس سایز سیم برق ساختمان

جدا از این مسئله که شما باید به خوبی سایز سیم برق ساختمان را بر اساس استانداردهای نظام مهندسی بشناسید نیاز است که انواع سیم های برق را بررسی کنید. سیم های برق از نظر ساختار درونی به چند نمونه تقسیم بندی می گردند. هر یک از این نمونه سیم ها دارای ویژگی ‌ها و مشخصات متفاوتی هستند. توجه داشته باشید که سیم های برق را باید از نظر دسته بندی به خوبی بشناسید و سپس آنها را در بخش های متفاوت ساختمان نصب کنید. برخی از دسته بندی های مهم سیم های برق که سایز های متفاوت دارند عبارت است از :

 

  1. سیم های مفتولی

سیم های مفتولی از جمله مهم‌ ترین سیم های برق ساختمان هستند. این سیم ها را به نام سیم خشک می شناسند. با استفاده از یک هسته جامد منفرد و همچنین عایق پلاستیکی این سیم ها طراحی گشته اند. سیم های مفتولی قابلیت متصل شدن و فرم دهی بهتری دارند. اما از آنجایی که سختی آنها زیاد است پیچاندن و خم شدن آنها امکان دارد که به سیم ها آسیب برساند. به همین دلیل این سیم ها در مواردی استفاده می گردند که به خم شدن آنها نیازی نباشد. عمر کاربردی که از این سیم ها دریافت می شود در توزیع کننده های برق و سیم کشی تابلو ها می باشد. ولتاژ نامی سیم های مفتولی به صورت کلی در اندازه ۴۵۰ ۷۵۰ ولت است. برای جریان های متفاوت با سطح مقطع یک و نیم الی ۲۴۰ میلی متر این نمونه سیم ها کاربرد زیادی دارند.

  1. سیم های افشان

 سیم های افشان یکی دیگر از انواع سیم های برق ساختمان به شمار می روند. هر یک از سیم های افشان از چندین رشته نازک طراحی‌شده ‌اند. سیم های افشان با یکدیگر یک هادی را تشکیل می‌ دهند. سیم های افشان را به عنوان سیم های رشته ای انعطاف پذیر می شناسند. بنابراین برای کاربردهایی که نیاز است سیم ها پیچ خورده شوند و یا خم شوند این نمونه سیم ها مناسب هستند. برقکاران سیم های رشته ای را بیشتر از سیم های مفتولی مورد استفاده قرار می دهند. چرا که انعطاف پذیری عبور سیم های رشته از لوله ها آسانتر می باشد. ولتاژ نامی که در سیم های افشان وجود دارد بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ است.

رنگ سیم بر اساس سایز سیم برق ساختمان

یکی دیگر از مواردی که در مورد سایز سیم برق ساختمان باید به خوبی بدانید رنگ سیم ها می باشد. در واقع اگر شما رنگ سیم ها را بر اساس استاندارد مشخص شده بشناسید می ‌توانید رنگ بندی مناسبی از آنها را برای ساختمان خود انتخاب کنید. رنگ سیم های برق بر اساس قوانین سازمان نظام مهندسی برای هر یک از سایزها متفاوت است. سیم ارت باید به صورت ترکیب رنگ سبز و زرد تولید شود. سیم های نول را به رنگ آبی تولید می کنند. دقت داشته باشید که در سیم کشی های ساختمان به طور معمول در مدارات از دو سیم مشکی برای فاز و همچنین از سیم آبی برای نول استفاده می کنند.

سیم برق صنعتی

 در مداراتی که دارای سه سیم هستند سیم نول به رنگ های آبی و مشکی طراحی می گردند. سیم های برق ارت را نیز به رنگ زرد و سبز طراحی می‌ کنند. توجه داشته باشید که رعایت رنگ بندی برای تاسیسات برق جهت حفظ ایمنی الزامی به شمار می رود. اگر هر یک از رنگ بندی های سیم های برق مناسب نباشد ولتاژ مورد نظر در سیستم اجرا نخواهد شد. هر یک از رنگ بندی های سیم های برق را باید بشناسید و سپس آنها را برای بخش مورد نظر تهیه کنید.

بهترین سایز سیم برق ساختمان و تفاوت سیم با کابل

یکی از مهمترین مواردی که زمان خرید سیم های برق ساختمان باید به آن دقت داشته باشید این است که تفاوت آنها را با کابل بدانید. به طور معمول به هر یک از هادی های الکتریکی که به وسیله یک لایه روکش عایق محافظت می گردند سیم می گویند. توجه داشته باشید که بعد از هادی باید یک لایه محافظ قرار بگیرد. اگر بعد از روکش آرمور و یا شیلد وجود داشته باشد باید بدانید که آن قطعه کابل نامیده خواهد شد. به همین دلیل سیم های برق با کابل ها متفاوت هستند و هر یک از آنها در بخش های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *