انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

 

در صنعت سیم و کابل از تجهیزات مختلفی در خطوط تولید بهره گرفته می شود که یکی از تجهیزات تابنده ها می باشند . از تابنده ها برای تابیدن هادی و یا رشته های عایق شده بهره گرفته می شود . در این مقاله به شرح مختصر برخی از انواع ماشین های تابنده خواهیم پرداخت .

 ماشین بانچر یا Bunching Machine

در این نوع ماشین کپستن و قرقره خروجی (  take up ) درون یک قاب یا گهواره متعادل نگهداشته و با یک کمان یا قاب چرخان به حرکت در می آید . قاب چرخان غالبا” شامل دو صفحه انتهایی با بازوهای مربوطه می باشد . یک جفت پولی بر روی هرکدام از صفحات قرار دارد .

انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

قرقره های مربوط به هرکدام از رشته ها روی پایه هایی در خارج از دستگاه قرار دارند . از این قرقره ها رشته های سیم خارج شده و از بین یک صفحه که روی اولین یاتاقان محوری حرکت می کند عبور داده می شوند ، پس از آن از درون یک دای شکل دهنده و سپس روی یک جفت از پولی ها حرکت می کنند و به این وسیله اولین تاب به رشته های bunch داده می شود 

پس از آن از میان یکی از قسمتهای لوله ای شکل قفس چرخان به سمت پولی های هدایت کننده نصب شده در صفحه انتهایی عبور داده می شود و همانطور که سیم های bunch شده از این پولی های هدایت کننده در مسیر به سمت کپستن خارج می شوند تاب دوم نیز اعمال می گردد .

درام توئیستر یا  Drum Twister

ماشین تابنده ای است که در آن هم پی آف ها و هم تیک آپ حول محور خود می چرخند . کاترپیلار چرخنده کابل را به جلو می کشد و تاب کنترل شده ای به کابل می دهد . برای اینکه موقعیت نسبی هر رشته از کابل در کنار رشته دیگر ثابت بماند سنسورهایی برای هر رشته منظور شده است که به موتورهای هر قرقره پی آف فرمان می دهد تا تصحیح لازم را به انجام رساند ( معمولا” این کار با کاهش یا افزایش سرعت چرخش قرقره ها صورت می پذیرد ) .

انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

پلانتری یا Planetary Stranding Machine

ماشین تابنده ای است که قرقره های سیم بصورت معلق در گهواره های چرخان قرار دارند . گهواره های نگهدارنده قرقره ها حرکتی سیاره ای دارند که این حرکت از طریق دنده های موسوم به خورشید و سیاره که در یکی از دو انتهای قفس چرخان قرار دارد به گهواره داده می شود .

انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

سیم ها از میان محور جلوئی گهواره های نگهدارنده از روی قرقره ها به سمت صفحه تاب هدایت می شوند پس از آن به سمت قالب شکل دهنده کپستن کشش و در نهایت قرقره خروجی عبور داده می شود . قفس چرخان برای ماشین های تابنده سیاره ای اصولا” برای تعداد رشته سیم های مضرب 6 یعنی 6 و 12 و 18 و غیره مورد استفاده قرار می گیرد . ولی تولید کابل به غیر از موارد مذکور نیز قابل حصول است . یکی از معایب این ماشین ها محدودیت سرعت آنها و بالا بودن زمان توقف در مقایسه با ماشین های Tublar  است .

تیوبلار یا  Tublar Strander

ماشین تابنده سریعی است که قرقره های پی آف در چهار چوب های قابل جابجایی موجود در قسمت های مختلف یک لولوه چرخنده بزرگ قرار می گیرند . برای قرارگیری قرقره ها در لوله مذکور محل های قرارگیری قرقره با بریدن قسمت هایی از لوله ایجاد می شود . سیم یکی از قرقره ها از قسمت مرکزی لوله عبور داده می شود و سایر سیم ها توسط هدایت کننده های موجود در قسمت داخلی لوله گذر کرده تا به انتهای لوله می رسند .

در انتهای لوله توسط صفحه تاب دهنده که دارای دای های فلزی سخت می باشد عمل تابیدن با چرخش لوله انجام می شود . کل سیم های تابیده شده در پایان از درون یک دای که قطر آن متناسب با قطر سیم تابیده شده انتخاب می شود عبور کرده و در پایان توسط تیک آپ جمع می شود .

انواع ماشین های تابنده سیم و کابل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *