پی وی سی

پی وی سی در عایق و روکش کابلها : پی وی سی ماده گرما نرمی است که از کلردار شدن اتیلن بدست می آید . این ماده از راه امولسیون ، تعلیق و یا روش بسپارش تولید می گردد .

 

پی وی سی
پی وی سی

 

پی وی سی پرمصرف ترین پلیمر گرمانرم در صنعت سیم و کابل طی چند دهه اخیر بوده است . بیشترین مصرف آن ، عایق و روکش سیم و کابل های فشار ضعیف که در دما و شرایط معمولی کار می کنند است . هزینه کم مواد و فرآیند ، کارائی مناسب ، ویژگی های مکانیکی ، و مقاومت آن در برابر گسترش آتش به دلیل ویژگی خود خاموش کنی آن در صورت حذف شعله آتش از مزایای مهم این پلیمر به شمار می رود .

یک آمیزه معمولی PVC دارای 45 تا 60 درصد رزین و مقادیر مشخصی نرم کننده ، پرکننده ، تثبیت کننده حرارت ، رنگ و سایر افزودنی ها می باشد . بعضی از تولید کنندگان گرانول PVC جهت مصارف مختلف حتی تا 300 نوع متفاوت از این ترکیبات را تولید کرده اند که برخی از مصارف آن در صنعت سیم و کابل می باشد . معمولا” از PVC برای دامنه حرارتی بین 42- تا 105+ استفاده می شود .

به طور معمول گرانول مورد مصرف در عایق سیم و کابل برای 70 درجه سانتیگراد طراحی شده است  اما می توان با استفاده از نرم کننده ها و سایر افزودنی های مناسب تحمل حرارتی آن را تا 105 درجه سانتیگراد نیز افزایش داد .

از PVC می توان به عنوان آلیاژ با سایر پلیمرها نیز استفاده نمود . در اینصورت   می توان برخی خواص آن از قبیل تحمل حرارتی ، شکل دهی آسان و … را بهبود بخشید . اولفین ها ، ترموپلاستیک پلی اورتان و پلی استرها می توانند بدین منظور مورد استفاده قرار بگیرند .

 

پی وی سی در عایق و روکش کابلها
پی وی سی

 

برخی از کابل هایی که با عایق P.V.C ساخته می شوند در بازار با نام پرتودور شناخته می شوند . این کابل ها برای مناطق سردسیر نیز مناسب بوده و به آسانی در دمای 5- درجه سانتیگراد به بالا کار می کنند . این کابل ها همراه با افزودنی های ویژه برای رویارویی با شرایط دشوار آتش سوزش آماده می شوند و در برابر گسترش آتش ، اثر خورندگی گازهای احتراق ، دود چگال ، حفظ ویژگی عایق در دوره آتش سوزی رفتار مناسبی از خود نشان می دهند .

 

روکش های پی وی سی رنگین کابل ها می بایستی با یک کد شناسایی همراه شوند ، زیرا این روکش ها پس از خواباندن در زیر زمین به علت وجود ترکیبات گوگرد دار و پایدار سازهای سربی که ترکیب سولفید سرب را پدید می آورند تیره تر شده و یا سیاه رنگ می شوند . البته با بهره گیری از روش های گران تری که در آن از پایدارساز کلسیم – باریم – کادمیم استفاده می شود ، می توان بر این دشواری چیره شد .

 

البته به دلیل افت دی الکتریکی زیاد ، استفاده از پلیمر پی وی سی در سیم و کابل های با ولتاژ نامی بالاتر از 1 کیلوولت مناسب نیست  .

 

 

 

 

 

پی وی سی در عایق و روکش کابلها – پی وی سی در عایق و روکش کابلها – پی وی سی در عایق و روکش کابلها – پی وی سی در عایق و روکش کابلها – پی وی سی در عایق و روکش کابلها

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *