کاربردهای طراحی کارخانه

زمانی که از طراحی کارخانه صحبت می شود مسئله طرح ریزی و ترتیب استقرار برای احداث یک کارخانه یا تولید محصول جدیدی به نظر می آید ، در صورتیکه اکثر اوقات  مسئله تجدید نظر در یک سیستم موجود مطرح است .

عموما” موارد زیر منجر به انجام طراحی کارخانه می گردند :

1- تغییر طرح :

 گاهی اوقات تغییر طرح یک محصول یا یک قطعه منجر به تغییر شیوه تولید می شود که این ممکن است تغییرات جزئی یا طراحی مجدد کارخانه را ایجاب کند .

2- بزرگتر کردن یک بخش :

اگر بنا بر هردلیلی مجبور شدیم که تولید یک محصول را افزایش دهیم ، این افزایش تولید ممکن است به تغییرات کوچکی به عنوان مثال احداث اتاق جدیدی در کنار سالن اصلی منجر گردد و یا اینکه نیاز به طراحی مجدد کارخانه داشته باشد  زیرا گاهی ازدیاد تولید محصول منجر به تغییر روش تولید هم می شود و مثلا” با ماشین آلات فعلی نمی توانیم به میزان مورد نیاز تولید نمائیم .

 

کاربردهای طراحی کارخانه

3- کوچکتر کردن یک بخش :

امکان دارد لزوم کاهش تولید یک محصول منجر به تغییر روش تولید به روش دیگری شود و این تغییر به جایگزینی وسایل جدیدی منجر شود .

4- تولید یک محصول جدید علاوه بر محصول قبلی :

این امر گاهی مستلزم تغییرات کوچکی مانند اضافه نمودن چند ماشین جدید و گاهی مستلزم اضافه نمودن یک بخش جدید است .

5- تغییر مکان یک بخش :

در صورتیکه طرح استقرار داخل بخش خوب باشد فقط تغییر مکان خود بخش انجام می گیرد و وسایل به همان صورت قبلی در داخل بخش جدید قرار می گیرند . ولی اگر لازم بدانیم در حین این نقل مکان می توانیم تغییراتی در طرح استقرار داخل بخش بوجود آوریم که لااقل پس از این انتقال طرح بهتری داشته باشیم .

کاربردهای طراحی کارخانه

6- افزودن یک بخش جدید :

مثلا” ممکن است تصمیم بگیریم که از این پس محصولی را که قبلا” می خریدیم خودمان بسازیم و یا عملیات جدیدی را روی محصول انجام دهیم که قبلا” در کارخانه دیگری انجام می گردیده است . در این صورت نیز شاید مجبور به بازطراحی کارخانه شویم .

7- تعویض وسایل قدیمی که گاهی منجر به جابجائی وسایل اطراف می شود که این نیز به طراحی مجدد نیاز دارد .

8- تغییر در روش تولید :

هرتغییر کوچکی در محیط کار احتمالا” تاثیری در محیط های کار دیگر خواهد داشت .

9- تقلیل هزینه :

این گزینه نیز می تواند علت یکی از تغییرات فوق باشد .

10- احداث یک کارخانه جدید :

این بزرگترین مسئله طراحی کارخانه است ، در اینجا طراح هیچگونه محدودیتی که در مراحل قبل وجود داشت را نخواهد داشت . او آزاد است که مفیدترین طرحی را که ابداع نموده است ارائه نماید .

 محل ساختمان ها در طرح می توانند مشخص گردند . دسترسی به طرح ایده آل ممکن می گردد و اینجاست که ابتدا طرح ها داده می شوند و سپس ساختمان و دیوارها بر حول آن طرح ساخته می شود .

علاوه بر موارد فوق جهت انجام یک طراحی کارخانه ، موارد استثنائی نیز گاهی اوقات مارا مجبور می کند که طراحی کارخانه را مجدد انجام داده یا در طرح موجود تجدید نظر نمائیم . از جمله این موارد عبارتند از :

  • ساختمان موجود منطبق بر نیازهای کارخانه نباشد
  • نبودن یک روش تولید خطی
  • تغییرات طرح محصول یا فرآیند تولید بدون ایجاد تغییر در طرح استقرار ماشین آلات صورت گرفته باشد
  • وجود بیکاری و زمان های تلف شده توجیه ناپذیر
  • وجود مشکلات کنترل موجودی
  • پایین بودن تولید محصول در یک بخش
  • وجود انبار غیرضروری کالای نیمه ساخته شده
  • شلوغی زیاد محیط کار و جریان تولید

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *