کاربرد کابل های نصب ثابت سبک با هادی کلاس ۱ یا کلاس ۲

کاربرد کابل های نصب ثابت سبک با هادی

کابل های مورد استفاده در صنعت انتقال برق بر اساس پارامترهای مختلف دسته بندی می گردند . یکی از ویژگی های مورد استفاده در دسته بندی این محصولات ، نوع هادی به کار رفته در کابل می باشد .

مطابق استاندارد بین المللی  IEC   هادی به بخشی از کابل گفته می شود که وظیفه عبور جریان برق را به عهده دارد . بر اساس استانداردهای مربوطه هادی های مسی و آلومینیومی مورد استفاده در سیم و کابل به انواع زیر تقسیم بندی می گردند :

 

  • هادیهای تک مفتولی
  • هادیهای گرد تابیده منظم
  • هادیهای انعطاف پذیر
  • هادیهای فشرده گرد تابیده منظم
  • هادیهای فشرده سکتورتابیده منظم

همچنین محصولات سیم و کابل با توجه به نحوه نصب و نوع کاربرد آنها نیز تقسیم بندی می گردند بصورتیکه هادی های تک مفتولی ( در طبقه بندی استاندارد کلاس 1 ) و تابیده منظم ( در طبقه بندی استاندارد کلاس 2 ) برای کاربردهای نصب ثابت و هادی های انعطاف پذیر ( کلاس 5 ) و بسیار انعطاف پذیر ( کلاس 6 ) برای کاربرد با انعطاف پذیری در نظر گرفته می شوند .

نوعی از کابل ها که به صورت نصب ثابت مورد بهره برداری قرار می گیرند کابل های غیر قابل انعطاف می باشند . این کابل ها در صورت داشتن هادی تک مفتولی کابل های مفتولی یا کابل های خشک و در صورت داشتن هادی کلاس ۲ اصطلاحا” کابل های نیمه افشان نامیده می شوند .

 

هادی در کابل های نصب ثابت سبک  عمدتا” از نوع مس آنیل شده و در برخی از کاربری ها از جنس آلومینیوم و مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 3084  می باشد . این کابل ها جهت کاربرد در ولتاژ نامی 500/300 ولت با عنوان کابل های نصب ثابت سبک با کد شناسه NYM  شناخته شده و  بر اساس الزامات استاندارد ملی ایران شماره 10 (607 ) تولید می گردند .

 

کابل های نصب ثابت سبک برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان مناسب است و می توان آنها را در محیط های خشک ، آبدار و مرطوب و نیز مکان های بسته و باز و همچنین در آجرکاری و بتن به کار برد . به کار بردن این کابل ها در بتن فشرده و یا به طور مستقیم در زیر زمین مجاز نیست .

کاربرد کابل های نصب ثابت سبک با هادی کلاس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *