ویژگی های فلز آلومینیوم بکار رفته در هادی سیم و کابل

فلز آلومینیوم به خوبی مس غلطک پذیر نیست ، رشته های نازک آن توانمندی لازم را برای رویارویی با نیروهای وارده را ندارد . استقامت مکانیکی این فلز در مقایسه با فلز مس بسیار کمتر است . اگر بر روی رسانای آلومینیومی کارهای مکانیکی انجام گیرد رسانائیش تغییر اندکی می کند .

البته این فلز در مقایسه با مس ، هم دارای نارسایی و هم برتری می باشد ، از جمله اینکه رسانایی آن از مس کمتر است و به 61 درصد آن می رسد ، از سوی دیگر چگالی کمترودر حدود 3/1 مس را دارد . از سوی دیگر در یک رسانایی برابر ، مقطع یک رسانای آلومینیومی 6/1 برابر مقطع یک رسانای مسی است ، این بدین معناست که از مواد عایق ، حفاظ ، پرکننده ها ، روکش و غلاف بیشتری می باید بهره گرفت . بدین ترتیب در مقایسه دو کابل معادل مسی و آلومینیومی با غلاف فلزی ، سبکی رسانای آلومینیوم اثر چشمگیری در کاهش کلی وزن کابل نخواهد داشت .

با در نظر گرفتن همه جوانب ، گنجایش یک کابل آلومینیومی 78 تا 80 درصد گنجایش یک کابل مسی با مقطع یکسان خواهد بود .

بر خلاف فلز مس ،  ناخالصی ها تاثیر چشمگیری در رسانایی فلز آلومینیوم ندارند  . در کاربردهای برقی از آلومینیوم 5/99 درصد استفاده می گردد .

یکی از نارسائیهای کاربرد آلومینیوم در تجهیزات برقی ، پدیدار شدن پوسته ای نازک و سخت از اکسید آلومینیوم بر روی آن است . هر چند این پوسته برای جلوگیری از خوردگی آلومینیوم با ارزش می باشد اما از رسانایی آن به ویژه در نقاط اتصال می کاهد .جدای از این نقیصه ، عامل دیگری نیز کاربرد آلومینیوم را به ویژه در کابل کشی با دشواری روبرو ساخته است و آن نقطه تسلیم پایین این فلز و توانایی کم آن در برابر تنش های وارده است .

 

 

 

 

ویژگی های فلز آلومینیوم بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز آلومینیوم بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز آلومینیوم بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز آلومینیوم بکار رفته در هادی سیم و کابل

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *