اتصال کوتاه در کابل

به دلیل اتصال یک فاز دارای برق با یک فاز دیگر ، با زمین و یا با هردو ، اتصال کوتاه رخ می دهد . در این هنگام هجوم یکباره جریان در چند نوسان شدید و با دامنه بسیار بزرگ  آغاز شده و سپس دامنه آن به آرامی کاهش می یابد .

طی همین فرآیند دستگاه های حفاظتی شروع به فعالیت می کند . معمولا” زمان عملکرد دستگاه حفاظتی را از 2/0 تا 3 ثانیه تنظیم می نمایند . در همین دوره زمانی ، از دامنه جریان به آرامی کاسته می شود زیرا در اثر افزایش دما مقاومت رسانا تا اندازه ای  رو به افزایش می گذارد .

 

 

اتصال کوتاه در کابل

 

 

 

 

در برخی محاسبات سطح مقطع هادی کابل بر اساس گنجایش جریان اتصال کوتاه تعیین می گردد . با توجه به اینکه در آغاز اتصال کوتاه به طور معمول دمای کابل در دست بهره برداری برابر با بیشترین دمای مجاز بهره برداری است ، افزایش دمای وابسته به اتصال کوتاه عامل مهمی در محاسبه گنجایش نامی کابل محسوب می گردد .

جهت حفاظت کابل در برابر افزایش شدید دما که در نتیجه اضافه بار در زمان کارکرد نرمال و یا در حالت اتصال کوتاه ماندگار به وجود می آید ، باید از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده گردد.

تجهیزات حفاظتی سیستم را در برابر اضافه بار اتصال کوتاه و یا یکی از این موارد را با توجه به نوع وسیله حفاظتی، حفاظت می نماید.

برای مثالفیوزها ، دژنکتورهای مینیاتوری ، دژنکتور یا رله های اضافه جریان و رله های لحظه ای اضافه جریان ، کابل را در مقابل اضافه جریان و اتصال کوتاه، همچنین دژنکتورهای تنها با رله های اضافه جریان کابل را در مقابل اتصال کوتاه و ترمیستور در موتورها جهت حفاظت در مقابل اضافه بار و افزایش حرارت محافظت می کند.

 

عموما” فرآیند اتصال کوتاه اثرات زیر را ایجاد می نماید که این اثرات با مربع مقدار جریان متناسب هستند :

  • دما در لایه های فلزی کابل که هادی جریان برق می باشند افزایش یافته و همزمان دما در سایر بخش ها که به صورت غیر مستقیم در معرض عبور این جریان قرار دارد نیز افزایش می یابد . این افزایش دما از این منظر که اثر کهنگی بر لایه های پلیمری خواهد داشت حایز اهمیت است .
  • در میان بخش هایی که حامل جریان الکتریکی هستند نیروهای الکترومغناطیسی ایجاد می گردد .

بر همین اساس ، برای محاسبه و تعیین توانایی یک شبکه کابل در برابر اتصال کوتاه ، گنجایش و تحمل اتصال کوتاه را باید به دقت بررسی نمود .

جریان اتصال کوتاه در شبکه های خانگی عموما” به صورت زیر برآورد می گردد :

  • در ورودی یک انشعاب خانگی جریان اتصال کوتاه کمتر از 5 کیلو آمپر در نظر گرفته می شود .
  • در کنتوربرق جریان اتصال کوتاه کمتر از 5 کیلو آمپر در نظر گرفته می شود .
  • در یک پریز یا دستگاه برقی ثابت جریان اتصال کوتاه کمتر از یک کیلو آمپر برآورد می گردد .

 

 

 

 

 

 

اتصال کوتاه در کابل -اتصال کوتاه در کابل -اتصال کوتاه در کابل-اتصال کوتاه در کابل-اتصال کوتاه در کابل

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *