آشنایی با اتاق فاراده در تست کابلهای فشار متوسط

اتاق فاراده  : یکی ازمهمترین آزمایشاتی که طبق استانداردهای ملی و بین المللی، به عنوان تست روتین معرفی شده و لازم است بر روی صد در صد محصولات تولیدی انجام شود، تست تخلیه جزیی Partial Discharge  می باشد که با علامت اختصاری P.D نمایش می دهند.

با این آزمایش، حفره ها و ناخالصی های درون عایق کابل های فشار متوسط و قوی ظاهر می شوند. مقادیر مجاز P.D در استانداردهای مربوطه مشخص شده اند. مثلاً طبق IEC 60502-2  ، میزان مجاز 10  پیکوکولمب مشخص شده است. با انجام تست P.D ، تخریبی در عایق کابل صورت نمی گیرد.

 

آشنایی با اتاق فاراده

 

” واحد اندازه گیری تخلیه جزیی، پیکوکولمب می باشد”

بنابراین جهت اندازه گیری آن، دستگاه های با حساسیت بسیار بالای اندازه گیری مورد نیاز است. لذا به همین نسبت، می تواند نویز الکترومغناطیس و فرکانس های رادیویی  با دامنه های کوچکتری را اندازه گیری کند، که این نویزها می توانند در مقادیر اندازه گیری شده کابل، خطا ایجاد کنند. لذا بهترین راه حل جهت اندازه گیری P.D ، استفاده از اتاق شیلد می باشد.

 

آشنایی با اتاق فاراده

 

از آنجایی که این اتاق، می تواند تضعیف زیادی در مقابل امواج رادیویی ایجاد کند به آن اتاق RF هم می گویند. تضعیف اتاق شیلد مطابق استاندارد MIL – STD – 285   تست می شود. مشخصاً در کارخانه کابل سازی منابع ایجاد نویز تشعشعی، معمولاً ماشین آلات و وسایل حمل و نقل می باشند. برای حذف این گونه نویزها، باید کلیه سیستم های اندازه گیری و همچنین قرقره کابل مورد تست، به طور کامل در داخل اتاق شیلد قرار می گیرند.

نوع دیگر نویز، نویز زمین می باشد که می تواند مستقیماً از سیستم زمین کارخانه وارد شود. لذا برای حذف اینگونه نویزها، لازم است، سیستم زمین اتاق شیلد و تجهیزات مربوط به آن، جدا از سیستم زمین کارخانه باشد. مقاومت سیستم زمین اتاق شیلد باید کمتر از 2 اهم باشد.

 

 

 

 

 

 

 

آشنایی با اتاق فاراده در تست کابلهای فشار متوسط آشنایی با اتاق فاراده در تست کابلهای فشار متوسط آشنایی با اتاق فاراده در تست کابلهای فشار متوسط آشنایی با اتاق فاراده در تست کابلهای فشار متوسط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *