دما و جریان نامی کابل

 

دما از عوامل مهم تعیین ظرفیت نامی جریان کابل می باشد که شامل دمای محیط ، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل و ساختار آن می باشد.

متوسط دمای محیط برای هر کشور و هر منطقه متفاوت می باشد که به شرایط آب و هوایی منطقه ، شرایط نصب کابل بستگی دارد. در استاندارد IEC-287 دمای محیط اطراف کابل برای چندین کشور آمده است ، در این استاندارد برای سایر کشورها به طور تقریبی اعداد جدول زیر پیشنهاد شده است.

جدول دمای محیط و زمین بر حسب درجه سانتیگراد

شرایط آب و هوا دمای محیط باز دمای زیرزمین در عمق یک متری
حداقل حداکثر حداقل حداکثر
گرمسیری 25 55

25

40
مناطق استوایی 10 40 15 30
معتدل 0 25 10

20

 

بایستی توجه داشه که مقادری ارایه شده در جداول استاندارد ، بر پایه دماهای پایه محاسبه شده اند . برای نمونه در استاندارد کشور بریتانیا دمای پایه برای کابل های روباز 25 درجه سانتیگراد ، زیر زمین 15 درجه سانتیگراد ، درون ساختمان ها 30 درجه سانتیگراد و در کشتی و سکوهای دریایی 45 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است .

به هنگام بهره گیری از اطلاعات و دادهای اینگونه از جداول ، بایستی در نظر داشت که هرکابل باید برای بدترین شرایط بهره برداری طی سال طراحی شود و برای تحمل بالاترین دماهای سالانه آمادگی داشته باشد . همچنین با توجه به بالاترین دمای فصل زمستان می توان گنجایش های ویژه ای را دراین فصل برای کابل در نظر گرفت .

 

دما و جریان نامی کابل
دما

روش های نصب کابل در زیر زمین ، روباز و یا درون ساختمان ها ، شرایط جغرافیایی و اقلیمی و میانگین دمای سالانه در تعیین دماهایی که مبنای محاسبه گنجایش کابل می باشند اثر گذارند .

هنگامی که افزایش دما مبنای محاسبه جریان در کابل باشد ، گنجایش کابل هایی که در محیط های با دمای بالاتر بهره برداری می شوند با کاهش زیادی روبرو خواهد بود . در این شرایط ، عایق هایی که دمای بالاتری را تحمل می کنند برتری می یابند . بعنوان مثال عایق پلی اتیلن کراس لینک شده که می تواند دمای 90 درجه سانتیگراد را تحمل نماید .

این نوع از عایق جزو گروهی از مواد می باشد که با انجام فرآیند کراس لینک یا پخت ، ویژگی های مواد گرما – سخت را به دست آورند و ایستادگی شان در برابر گرمای رو به افزایش بیشتر می شود و دماهای بالاتری را هم تحمل می کنند .

فرآیند پخت یا کراس لینک فرآیندی هزینه بر است که ساختار خطی پلیمر پلی اتیلن را در هم ریخته و با پیوند چندین بسپار ، ملکول های بزرگ مشبک و درهم تنیده ای را شکل می دهد . با این تغییر ساختاری ، دمای بهره برداری از ماده تا 90 درجه سانتیگراد افزایش یافته و حتی دمای 250 درجه سانتیگراد شرایط اتصال کوتاه را در یک کابل تحمل می کند .

 

 

دما و جریان نامی کابل

دما و جریان نامی کابل

دما و جریان نامی کابل

دما و جریان نامی کابل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *