داکت کشی چیست؟

یکی از با اهمیت ترین مراحل به منظور نصب و برقراری کلیه سیستم های حفاظتی امنیتی و اتوماسیون اداری نیاز به ایجاد بسترسازی فیزیکی و کابل کشی اصولی آنها می باشد. سیستم هایی مانند دوربین مدار بسته ، شبکه های کامپیوتری و تجهیزات شبکه ، هوشمند سازی ساختمان و به صورت کلی تمامی سیستم هایی که احتیاج به بسترسازی و کابل کشی به منظور نصب و راه اندازی تجهیزات دارند لازم است یک بستر مطلوب ساخته شود. مهم ترین بخش بستر سازی درست و اصولی به منظور قرار دادن انواع تجهیزات می باشد. یکی از کاربردی ترین انواع بستر سازی به منظور تمامی تجهیزاتی که احتیاج به کابل کشی دارند ، داکت کشی می باشد.

داکت کشی

داکت عبارت است از یک کانال دارای درب که به منظور قرار گرفتن کابل روکار از آن استفاده می شود و معمولا از جنس پلاستیک و PVC می‌باشد. از داکت به منظور عبور کابل شبکه، برق، تلفن، دوربین مداربسته و انواع سیم و کابل استفاده می شود و موجب حفاظت از آن‌ها و زیبایی کار می شود. داکت ها موجب می شوند که از گره خوردن سیم ها در یکدیگر جلوگیری شود.

همچنین برخی اوقات به منظور زیبایی کار لوله‌های روکار را نیز در داکت قرار می‌دهند. کیفیت کابل‌کشی در شبکه عامل بااهمیتی در یکپارچگی و استانداردسازی شبکه سازمان دارد و اگر در مراحل نخستین راه‌اندازی، سیم‌کشی شبکه غیراستانداردی صورت گیرد، هم موجب کاهش بازدهی شبکه می شود و هم به علت کوتاهی در رعایت استاندارد کابل‌کشی شبکه، در آینده موجب ایجاد هزینه‌های سنگینی می شود .

عوامل موثر بر قیمت کابل کشی و داکت کشی

اولین مرحله نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری (LAN) و شاید مهمترین زیرساخت مورد نیاز آن، طراحی و کابل کشی شبکه است. در شبکه های کوچک و بزرگ تنها ابعاد کابل کشی متفاوت خواهد بود اما همچنان در هر دو حالت چه برای راه اندازی شبکه کامپیوتری یک رستوران کوچک یا یک مجتمع بزرگ، نیاز به کابل کشی شبکه وجود دارد. قیمت کابل کشی شبکه در درجه اول به حجم کار و متراژ کابل کشی برمی‌گردد. داکت انواع مختلفی دارد که بر اساس اندازه و حجم کابلی عبوری از آنها متفاوت هستند. جنس داکت معمولا از پلاستیک میباشد.

طراحی نقشه کابل کشی

قبل از اجرای کابل کشی یک نقشه دقیق بر اساس معماری بنا و نیازهای شبکه داخلی طراحی می‌شود. در طراحی نقشه کابل کشی عواملی مثل دسترسی‌ها، بهینه بودن متراژ و نویز، محل قرارگیری کابل شبکه در ارتباط با برق، دیتا سنتر یا محل قرارگیری سرورها و … در نظر گرفته می‌شوند. جلوگیری از مصرف زیاد کابل و بهینه بودن کابل کشی مهمترین مساله‌ای است که طراحان حرفه‌ای در نظرمی‌گیرند. البته نکته دیگری که در طراحی و اجرای داکت کشی و کابل کشی شبکه در نظر گرفته‌می‌شود محل قرارگیری سوییچ‌ها و روترهاست.

داکت کشی

کابل کشی شبکه معمولا بصورت روکار انجام می‌شود. به منظور حفاظت کابل کشی از آسیب های فیزیکی و همچنین نمای تمیز فضاهای داخلی از داکت های پلاستیکی یا فلزی استفاده می‌شوند. این داکت ها با ابعاد متنوع و کیفیت های متفاوت در کابل کشی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. در بسیاری از فضاهای اداری و تجاری که نیاز به کابل کشی وسیع برای نیازهای مختلف زیرساختی وجود دارد، این کار را در پوشش سقف کاذب و بوسیله داکت‌های بزرگ فلزی در مراحل پایانی کار بنا انجام می‌دهند.

رک گذاری

رک ها فضای مورد نیاز برای قرارگیری روترها و هاب ها را در مسیرهای مختلف یک شبکه کامپیوتری میسر می‌کنند. این کمد های فلزی در دیتا سنترها با ابعاد غول پیکرشان حضور دارند و گاهی تا چند ده عدد از آن قلب تپنده یک مرکز اطلاعاتی بزرگ را می‌سازند. از جمله تجهیزات دیگری که در شبکه های داخلی کوچک و متوسط در داخل رک ها جایگذاری می‌شوند تجهیزات برق اضطراری و یو پی اس است. راک های کوچک تر در بسیاری از دفتار کاری و فضاهای تجاری برای نگهداری هاب سوییچ و مودم مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

داکت کشی جزئی

داکت کشی همیشه با هدف راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری انجام نمی‌شود. در بسیاری از محل های تجاری و حتی مسکونی نیاز به سیم کشی یا کابل کشی برای موارد مختلفی مثل خط تلفن جدید، باکس سانترال یا ویدئو پروژکشن بوجود می‌آید. یکی از بخش های نصب و راه اندازی این موارد برقراری ارتباط بین بخش های مختلف با کابل کشی است. این کابل ها یا در داکت‌های قبلی که برای منظورهای دیگر کشیده ‌شده ‌اند گذاشته می‌شوند یا اینکه نیاز به داکت کشی جدید خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *