حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز

آیا تا به حال در رابطه با حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز چیزی شنیده اید؟ اصلا می دانستید که حریم خطوط برق یکی از مهم ترین مواردی است که رعایت آن در زمینه انتقال و توزیع برق بسیار حائز اهمیت بوده و چشم پوشی از آن می تواند خطر آفرین باشد؟

اگر پاسختان به سوالات فوق الذکر منفی است، این مطلب مختص شما است. با سیمند کابل همراه باشید تا شما را با حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز آشنا کنیم.

حریم خطوط انتقال برق برای ساخت و ساز
حریم خطوط انتقال برق برای ساخت و ساز

 

هر آنچه لازم است در رابطه با حریم خطوط برق بدانید!

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، حریم خطوط برق یکی از حائز اهمیت ترین موارد در حوزه انتقال و توزیع برق است که عدم توجه به آن در زمان ساخت و ساز می تواند منجر به بروز خسارات جبران ناپذیر شود. بنابراین لازم است با حریم خطوط برق آشنا شده و به آن مسلط باشیم تا بدین ترتیب ضمن رعایت ایمنی، از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری به عمل آوریم. 

 

  • حریم کابل فشار ضعیف برای ساخت و ساز

خطوط برق فشار ضعیف به خطوطی گفته می شود که جریان های کمتر از یک کیلو وات را از خود عبور می هند. حریم این خطوط به صورت زمینی و کمتر از 3/1 متر می باشد.

  • حریم کابل فشار متوسط برای ساخت و ساز

کابل های فشار متوسط دسته ای از کابل ها هستند که قادر به عبوردهی جریان های بیشتر از یک کیلو وات و کمتر از 63 کیلو وات می باشند.

لازم به ذکر است؛ حریم کابل های فشار متوسطی که نیروی الکتریکی انتقالی توسط آن ها بین یک کیلو وات تا 20 کیلو وات می باشد، به صورت زمینی و حداکثر 10/2 متر است. این در حالی است که اگر این کابل ها بتوانند جریان های 63 کیلو واتی را از خود عبور دهند، حریم ساخت و ساز آن ها به صورت زمینی و حداکثر 5/3 متر است.

  • حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز

کابل فشار قوی و کاربرد آن

پیش از پرداختن به بحث درباره حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز بهتر است به عنوان یک پیش نیاز مهم ابتدا با کابل های فشار قوی و کاربرد آن ها آشنا شویم.

 کابل های فشار قوی که تحت عنوان کابل قدرت نیز شناخته می شوند، به دسته ای از کابل ها اطلاق می گردد که قادرند جریان های بیشتر از 63 کیلو وات را از خود عبور دهند. این کابل ها که عمدتا به منظور انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می گیرند، در ساختار خود از یک رسانا و یک عایق بهره مند هستند.

ساختار کابل های فشار قوی بر اساس کاربرد آن ها متنوع می باشد. این کابل های پر کاربرد ضمن این که موظف به انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا هستند، وظایف دیگری اعم از منتقل نمودن ولتاژ بالا در زیر زمین، متصل نمودن فیبر نوری و کاربردهای صنعتی مختلف نیز دارند. لازم به ذکر است که این کابل ها بر روی دکل های بزرگ و بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل فشار قوی
کابل فشار قوی

 

حال که کم و بیش با کابل های فشار قوی آشنا شدیم و کاربرد آن ها را دانستیم، زمان آن فرا رسیده است که به بحث درباره حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز بپردازیم.

الف) اگر کابل برق فشار قوی قادر به انتقال 63 کیلو وات انرژی الکتریکی باشد، ساخت و ساز تا حریم 8 متری آن به صورت زمینی ممنوع می باشد. در غیر این صورت امکان بروز حادثه بسیار است.

ب) در صورتی که کابل برق فشار قوی جریان 132 کیلو وات را از خود عبور دهد، ساخت و ساز تا فاصله 9 متری از آن به صورت زمینی غیر مجاز می باشد. عدم رعایت این حریم می تواند دردسر ساز شود.

پ) اگر انرژی الکتریکی منتقل شده توسط کابل فشار قوی 230 کیلو وات باشد، حریم ساخت و ساز آن به صورت زمینی معادل 9/11 متر می باشد. رعایت این حریم الزامی بوده و عدم توجه به آن مشکل آفرین است.

ت) ساخت و ساز تا فاصله 14 متر به صورت زمینی از کابل فشار قوی ای که دارای ردیف ولتاژ 400 کیلو وات است، ممنوع می باشد.

  • تبصره

به عنوان یک تبصره مهم در نظر داشته باشید که؛

وزارت نیرو در داخل و خارج از محدوده شهرها به صورت کلی یا موردی و با در نظر گرفتن مواردی نظیر ضوابط فنی وزارت نام برده، موقعیت محلی و دیگر شرایط موجود، به شرط آن که از استقامت خط اطمینان کامل داشته باشد، حریم هوایی ساخت و ساز در نزدیکی کابل های برق فشار قوی را به این صورت اعمال می کند:

الف) اگر کابل فشار قوی ای قادر باشد 63 کیلو وات انرژی الکتریکی را انتقال دهد، یعنی ردیف ولتاژ آن 63 کیلو وات باشد، حریم افقی ساخت و ساز در اطراف آن 3 متر و حریم عمودی 6 متر است.

ب) حریم افقی کابل فشار قوی دارای ردیف ولتاژ 132 کیلو وات 5/4 متر و حریم عمودی آن 6 متر است. عدم رعایت این فاصله روند ساخت و ساز را با مشکل مواجه خواهد نمود.

پ) در صورتی که کابل فشار قوی توان انتقال 230 کیلو وات انرژی الکتریکی را داشته باشد، حریم افقی ساخت و ساز در اطراف آن 5/6 متر و حریم عمودی 8 متر خواهد بود.

ت) حریم کابل فشار قوی دارای ردیف ولتاژ 400 کیلو وات معادل 9 متر به صورت افقی و 10 متر به صورت عمودی می باشد.

ج) حریم افقی کابل فشار قوی ای که از ردیف ولتاژ 765 کیلو وات بهره مند است، 20متر و حریم عمودی آن 15 متر است.

 

حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز

 

حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که اگر در آینده ردیف های ولتاژ جدیدی بین ردیف های ولتاژ فوق الذکر ایجاد گردند، تکلیف حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز چه خواهد شد؟

لازم به ذکر است که در چنین شرایطی حریم زمینی یا هوایی ردیف ولتاژ ایجاد شده در بین ردیف ولتاژهای مذکور در تصویب نامه وزارت نیرو به تناسب حریم نزدیک ترین ردیف ولتاژ بالاتر از ردیف ایجاد شده تعیین می گردد.

آیا می دانید تعیین و تشخیص ردیف ولتاژهایی که تا بدین جا حریم هوایی و زمینی آن ها را مورد بررسی قرار دادیم، بر عهده کیست؟

گفتنی است که وزارت نیرو عهده دار تعیین و تشخیص ردیف ولتاژ خطوط نیروی برق می باشد.

 

  • رعایت حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز الزامی است!

 لازم به یادآوری و تاکید مجدد است که هرگونه عملیات ساختمانی و اقداماتی همچون ساخت تاسیسات صنعتی، مخازن سوخت، ساختمان های مسکونی، تاسیسات دامداری، تاسیسات انبارداری، باغ و درختکاری در حریم هوایی و زمینی کابل های انتقال دهنده نیروی برق ممنوع می باشد.

گفتنی است که انجام اقداماتی همچون اقداماتی که در ادامه بر می شمریم، به شرط آن که موجب ایجاد مانع به منظور دسترسی وزارت نیرو و شرکت های برق به خطوط برق نشده و خسارت هایی را برای تاسیسات خطوط برق در پی نداشته باشند، در صورت رعایت ماده های موجود در این زمینه مانعی ندارد. این اقدامات عبارتند از:

  • زراعت فصلی و سطحی
  • حفظ یا کاشت درختان کم ارتفاع
  • حفر چاه و قنات بدون به کارگیری دکل حفاری
  • کشف و بهره برداری از معادن
  • راه سازی
  • احداث شبکه آبیاری

گاهی پیش می آید که قسمتی از بام ساختمان ساخته شده در محدوده زیرین حریم هوایی در خارج از مسیر و حریم های زمینی و هوایی قرار می گیرد. تکلیف چیست؟

گفتنی است که این قسمت از بام باید دارای شیب 45 درجه ای باشد. البته در شرایطی که سقف این دسته از ساختمان ها از فاصله ای بیش از 4 متر از حریم عمودی برخوردار باشد، لزومی برای رعایت حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز وجود ندارد.

حریم کابل فشار قوی برای ساخت و ساز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *