لاستیک نیتریل یا NBR

 

 

لاستیک نیتریل الاستومری منحصر به فرد به صورت کوپلیمری از بوتادی ان و آکریلو نیتریل است .

 بوتا دی ان را می توان مانند فرآِند تولید SBR با 40-18 درصد آکریلو نیتریل در پلیمر شدن امولسیونی رادیکال آزاد داغ یا سرد کوپلیمر کرد .

 

لاستیک نیتریل یا NBR
لاستیک نیتریل یا NBR

بر خلاف SBR ، NBR برای تولید تایر مناسب نیست  اما به علت مقاومت عالی در برابر روغن که با نسبت آکریلو نیتریل در کوپلیمر افزایش می یابد ، بی نظیر است . الاستومرهای با محتوای آکریلو نیتریل زیاد ( 50 40 درصد ) علاوه بر مقاومت زیاد در برابر هیدروکربن عموما” مقاومت بیشتری در برابر سایش و نفوذپذیری کمتری در برابر گازها دارند .

الاستومرهای با حدود 20 درصد محتوای آکریلو نیتریل جهندگی تشدید یافته ای ، که حتی در دماهای پایین حفظ می گردد را نشان می دهند .NBR  استحکام کششی و مقاومت سایشی خوب خود را حتی پس از فرورفتن در بنزین ، آب ، الکل ها و حلال های آروماتیک حفظ می کند . این در حالی است که SBR در صورت محافظت مناسب به وسیله ضد اکسنده ها مقاومت گرمایی خوبی دارد ، خواص دی الکتریک و مقاومت در برابر ازون آن ضعیف است .

لاستیک نیتریل یا NBR
لاستیک نیتریل یا NBR

 

لاستیک های نیتریل به دلیل مقاومت خوب در برابر روغن عمدتا” به شکل سیلنگ ، لوله و واشر در محیط روغن ، انواع سوخت و مواد شیمیایی مشابه و همچنین درزگیر ، واشرهای حلقوی و شیلنگ بنزین به کار گرفته می شوند . از این وسایل در تجهیزاتی که برای حمل و نقل همه نوع محصول ، فراورش مواد غذایی و تولید نفت خام به کار می رود استفاده می گردد .

 

 

لاستیک نیتریل یا NBR
لاستیک نیتریل یا NBR

 

لاستیک های نیتریل برای تقویت استحکام ضربه ای پلیمرهایی مانند PVC و ABS نیز مصرف می شوند . لاستیک نیتریل برای اشباع کاغذ برای نوارهای پوششی ، کاغذهای دیواری و برچسب ها نیز به کار می رود .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *