خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی

پلی اتیلن شبکه ای یا  XLPE  شامل پلی اتیلن است که اصلاح شیمیایی گردیده و با اتصالات کوالانتی زنجیرهای مجاور به همدیگر متصل گردیده اند . اتصالات عرضی ممکن است شامل اتصالات مستقیم کربن – کربن یا ازطریق گونه های پل مانند سیلوکسان ها برقرار گردد . اتصالات عرضی بصورت تصادفی در طول زنجیر رخ می دهد .

اتصالات عرضی بشدت مانع متبلور شدن می گردد و بر این اساس دانسیته پلی اتیلن شبکه ای کمتر از رزین پلی اتیلنی است که پلیمر شبکه ای از آن ساخته شده است .

از آنجا كه عايق کابل های فشار متوسط و فشار قوی عمدتا” از نوع پلی اتیلن شبکه ای شده یا XLPE می باشد  و جهت كراس لينك نمودن آن از ماده اي به نام پراكسايد  استفاده مي شود لذا نياز به خطوط توليد خاصي مي باشد. اين خطوط با توجه به نحوه قرارگيري دستگاه ها و روش پخت عبارتند از:

 

CCV (Catenary Continues Vulcanization)

VCV (Vertical Continues Vulcanization)

MDCV (Mitsubishi – Dainichi CV)

CCV : در اين خط مسير حركت كابل در داخل لوله به صورت سهمي (شلجمي) مي باشد و فرآيند پخت یا كراس لينك شدن به طور پيوسته صورت مي گيرد. در خطوط تولید CCV طول خط ۱۲۰ متر و شامل قسمتهای پی آف(Pay off) ، کاپستن ورودی ، آکومولاتور (انبارش) ، اکسترودر ، لوله ولکانیزاسیون (پخت پلیمر) ، اندسیل(end seal) ، کانالهای خنک کننده ، کاپستن خروجی ، تیک آپ(Take up) ، دروازه دوبل و دستگاه جت پرینتر میباشد.

در روش پخت پراکسیدی ، این ماه با حذف هیدروژن پلی اتیلن ، ایجاد پیوند کربن – کربن می نماید . پلی اتیلن دارای پراکساید در اکسترودر خطوط CCV و تحت تاثیر دمای ایجاد شده که بدقت توسط سنسورهای موجود کنترل می گردند به سرعت ذوب می شود تا از ایجاد اتصالات عرضی ناخواسته ممانعت گردد .

این ماده سیال در درون سیلندر اکسترودر به حرکت درآمده و از طریق کلگی بر روی هادی اکسترود می گردد . سپس محصول درون لوله ولکانیزاسیون تحت تاثیر حرارت و فشار بالا قرار گرفته و بدین ترتیب پراکسید فرصت ایجاد اتصالات عرضی لازم را می یابد .

بایستی توجه داشت که پراکساید ها از خاصیت اکسید کنندگی بالایی برخوردارند و قادر به ایجاد سوختگی های شیمیایی می باشند .

یکی از پرمصرف ترین انواع این ماده دیکیو میل پروکساید می باشد که به عنوان ماده پخت در ساخت پلیمرها و الاستومرهای صنعت کابل سازی به صورت وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده همچنین برای پلیمریزاسیون استایرن  استفاده می گردد .

 

خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی

 

 

 

 

 

خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی  خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی  خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی  خط تولید کابل های فشار متوسط و فشار قوی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *