دلایل فشرده بودن هادی در کابل های فشار متوسط

هادي مورد مصرف در كابل هاي فشار متوسط و قوي حتماً بايستي فشرده یا Compact  شوند . یکی از راههای افزایش ضریب فضا کاهش فضای بین مفتولهای هادی است که این کار با فشرده کردن هادی انجام می شود . فشرده کردن یک هادی استرند شده به معنای کاهش سطح مقطع آن و دستیابی به سطح مقطع جدید و با فشردگی بیشتر است که قطر خارجی آن نیز در مقایسه با هادی استرند شده معادل آن کمتر می شود ولی مقاومت اهمی آن باید در حدود تعیین شده در استاندارد باشد که با هادی استرند شده تفاوتی نمی کند .

 

دلالیل فشرده بودن هادی در کابلهای فشار متوسط
دلایل فشرده بودن هادی در کابل های فشار متوسط

 

مزاياي اين كار به شرح ذيل است:

1-  از بين رفتن فواصل هوايي موجود بين رشته هاي مس هادی و در نتيجه كاهش قطر هادي ، بدون كاهش سطح مقطع.

2-   سطح هادي صاف تر و يكنواخت تر مي گردد . و مسئله فرورفتگي رشته هاي هادي درون عايق كاهش مي يابد. ضمن اينكه از مواد نيمه هادي كمتري استفاده مي شود.

چون قطر رشته هاي هادي در اثر كمپكت كردن ، كاهش پيدا مي كندبر این اساس لازم است در مرحله كشش  از رشته هاي مس با قطر بالاتر استفاده شود.

فشرده کردن در اثر اعمال فشار به هادی تابیده توسط یک قالب کمپکت کننده یا از طریق به کارگیری غلتکهای نورد در حین فرایند استرند کردن حاصل می شود . میزان فشردگی قابل دستیابی به خواص فیزیکی و مکانیکی مواد مصرفی در هادی بستگی دارد .

 

دلایل فشرده بودن هادی در کابل های فشار متوسط
دلایل فشرده بودن هادی در کابل های فشار متوسط

 

هادی ها در کابلهای ولتاژ ضعیف هادیهای کابل به خاطر کاهش هزینه در اثر کاهش وزن مواد عایق و همچنین مواد محافظ ( بدینگ ، فیلر ، حفاظ فلزی ، زره و روکش ) و در کابلهای ولتاژ متوسط و بالا به دلایل فنی ، فشرده می شوند .

در اثر فشرده کردن هادیهای کابل ، سطح بیرونی آنها تا حدودی صاف می شود و در نتیجه از تنش الکتریکی آن کاسته می شود . این موضوع خصوصاً در مورد کابلهای فشار متوسط و فشار قوی اهمیت بیشتری دارد .

 

دلالیل فشرده بودن هادی در کابلهای فشار متوسط    دلالیل فشرده بودن هادی در کابلهای فشار متوسط   دلالیل فشرده بودن هادی در کابلهای فشار متوسط دلالیل فشرده بودن هادی در کابلهای فشار متوسط

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *