عوامل موثر در ظرفیت نامی جریان کابل

عوامل موثر در ظرفیت نامی جریان کابل

همانگونه که می دانیم شدت جریان مجازی که هر کابل می تواند از خود عبور دهد مقدار مشخص و معینی می باشد و یکی از مشخصات اصلی و تعیین کننده در کابل ها به شمار می رود .

مقدار جریان مجازی را که هر کابل می تواند از خود عبور دهد ارتباط مستقیم با سطح مقطع هادی کابل دارد . مهمترین عاملی که سبب محدودیت در عبور جزیان کابل ها می گردد ، میزان حرارت تولید شده توسط جریان عبوری از کابل می باشد .

زیرا عایقی که در هرکابلی مورد استفاده قرار می گیرد فقط قابلیت انتقال و تحمل میزان مشخصی از گرما و حرارت تولید شده توسط جریان عبوری کابل را دارا می باشد . لذا چنانچه درجه حرارت کابل از حد مجازی که برای همان کابل بخصوص تعیین گردیده است افزایش یابد سبب از بین رفتن عایق کابل و در نتیجه موجب کاهش طول عمر کابل می گردد .

عوامل موثر در ظرفیت جریان نامی کابل را می توان به گروه های زیر تقسیم نمود :

الف ) دما

 دما از عوامل مهم تعیین ظرفیت نامی جریان کابل می باشد که شامل دمای محیط ، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل و ساختار آن می باشد .

ب ) ساختار کابل

علاوه بر دمای مجاز عایق کابل ، نوع طراحی و ساختارکابل و لایه های مختلف به کار رفته در آن در تعیین جریان مجاز دارای اهمیت می باشد . این لایه ها چگونگی انتقال حرارت از هادی به سطح بیرونی کابل را مشخص می کنند .

پ ) شرایط نصب

شرایط نصب از قبیل نصب در هوا ، دفن در زیرزمین ، در مجرا ، نوع خاک و … از عوامل موثر بر جریان دهی کابل می باشد .

ت ) اثرات کابل های مجاور

در صورت همجواری کابل با سایر کابل ها یا لوله ها بایستی ضرایب مناسب برای کاهش جریان مجاز کابل در نظر گرفته شود .

 

عوامل موثر در ظرفیت نامی جریان کابل

عوامل موثر در ظرفیت نامی جریان کابل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *