ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل

 

فلز مس به آسانی غلطک پذیر است و این ویژگی به همراه رسانایی بالای این فلز ، مس را به عنوان رسانای برتر در صنعت سیم و کابل  مطرح ساخته است .

مس صد درصد چیست 

بر اساس تعریف مس نرم با مقاومت ویژه 0724/1 در سانتیمتر در 20 درجه سانتیگراد را مس 100 % می شناسیم .

درجه و کیفیت مس برای کاربردهای برقی و به ویژه رسانا بسیار مهم است و تنها از مسی میتوان استفاده نمود که دارای رسانایی بالایی باشد .

دلالیل استفاده نکردن از مس ناخالص 

رسانایی مس در اثر وجود ناخالصی ها کاهش می یابد و انجام کارهای مکانیکی بر روی این فلزباعث تغییر در اندازه هایش می گردد . برای تولید سیم و کابل می بایستی فقط از مس با خلوص 95/99 درصد استفاده کرد .

ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل
SIMANDCABLE

امروزه در سیم و کابل های قابل انعطاف صرفا” از رساناهای مسی استفاده می گردد ، در این بین مقاطع هادی کمتر از 10 میلی متر مربع بیشتر یک تکه و گرد هستند و مقاطع فراتر از آن از رشته سیم های نازک مسی به هم تابیده و کلاف شده ساخته می شوند . لازم به ذکر است که مقطع رسانا نه بر اساس اصول هندسی بلکه به صورت مقطع موثر برقی طراحی و تولید می گردد  .

از آنجا که روش ساخت و به ویژه روش تاب دادن و به هم فشردن رشته سیم های یک رسانای گرد و یا قطاعی شکل توسعه بسیاری یافته است ، اهمیت مواردی که پیش از آن در تعیین مقاومت رسانا موثر بوده اند کاهش یافته و در استانداردهای جهانی نیز منعکس گردیده است .

در سال 1980 بر اساس یک توافق جهانی تعداد رشته سیم های هر رشته از کابل های انتقال نیرو ، سیم کشی و انعطاف پذیر تعیین شد و همزمان در استاندارد DIN VDE شماره 0295 نیز بازتاب یافت و کمترین تعداد و قطر سیم ها و مقاومت رساناها نیز در استاندارد IEC  به شماره 60228 و DIN VDE به شماره 0295 گنجانده شد . در ایران نیز استاندارد مرجع همان IEC به شماره 60228 می باشد .

تنها عامل محدود کننده استفاده در مس 

تنها عامل محدود کننده در استفاده از مس به عنوان هادی ، نوسان ناگهانی و بدون پیش بینی قیمت آن در بازار عرضه و تقاضاست ، اگر مصرف مس با توجه به قیمتهای جهانی ، توجیه اقتصادی داشته باشد به عنوان بهترین رسانا بی رقیب است .

ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل

ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل – ویژگی های فلز مس بکار رفته در هادی سیم و کابل

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *