کابل های خود نگهدار

این کابل ها در مواردی که استفاده از خطوط با هادی های لخت هوایی منجر به بروز حوادث خطرات جانی و حوادث می شود و یا اینکه رعایت حریم خطوط برق و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق مقدور نیست استفاده  می گردند . از عمده ترین این موارد می توان به مسیرهایی اشاره نمود که دارای عرض کم بوده و یا در آنها موانعی از قبیل ردیف درختان وجود دارد .

کابل خودنگدار
کابل خودنگدار

کابلهای خود نگهدار دارای هادی آلومینیومی و عایق پلی اتیلن شبکه ای یا  کراس لینک می باشند و برای نصب این کابل ها برروی پایه ها نیاز به یک سیم نگهدارنده (massenger) می باشد که جنس این سیم برای کابلهای فشار قوی از فولاد و برای کابلهای فشار ضعیف از آلیاژ آلومینیوم می باشد . در کابل خود نگهدار فشار ضعیف از سیم نگهدارنده  بعنوان  سیم نول نیز استفاده می گردد .

به بیان کلی این کابل ها برای تامین و توزیع جریان برق در خطوط هوایی با ویژگی کارایی بالا و هزینه کم به کار می رود.

این نوع از کابل ها در دو گروه پنج و شش رشته تولید می گردند .

هادی در کابل های پنج رشته خودنگهدار از جنس آلومینیوم سخت کشیده و تابیده و فشرده ( AAC ) مطابق با استاندارد بین المللی ASTM B231 می باشد . همچنین هادی نول و مسنجر این محصولات از جنس آلومینیوم آلیاژی ( AAAC ) می باشد .

در کابل های خودنگهدار شش رشته هادی فاز از جنس آلومینیوم سخت کشیده تابیده و فشرده ( AAC ) مطابق با استاندارد بین المللی ASTM B231 می باشد همچنین مسنجر این نوع از کابل ها از نوع هفت رشته سیم تابیده فولاد گالوانیزه پرکربن است .

عایق رشته های فاز ، روشنایی و نول در کابل های خودنگهدار از جنس پلی اتیلن کراس لینک شده XLPE مشکی و برای رشته مسنجر از جنس پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE می باشد .

در ایران کابل های خود نگهدار بر اساس مشخصات اعلام شده از سوی شرکت توانیر تولید و عرضه می گردند .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *