کاربرد کابل های مسلح با سیم فولادی گالوانیزه

کاربرد کابل های مسلح با سیم فولادی گالوانیزه

در صنعت سیم و کابل محصولاتی با کاربردهای ویژه را زره بندی می کنند زیرا هم در برابر آسیب رسانی احتمالی نیروهای مکانیکی در هنگام نصب و بهره برداری پشتیبان خوبی است و هم برای جریان های عیب زمین گذرگاه مناسبی می باشد .

در سال های دور کابل های مورد استفاده در شبکه توزیع را نیز زره بندی می کردند ، هر چند امروزه کابل های توزیع خشک دیگر نیازی به زره ندارند مگر آنکه شرایط کاربرد و نصب وجود زره را لازم سازد .

امروزه یافتن تعریف درست و استانداردی برای زره بندی که بتواند عمر ، دوام ، ایستادگی در برابر خوردگی را بازگو کند تا اندازه ای دشوار است . زره بندی کابل ها با توجه به بررسی های بسیار گسترده ای که در زمینه کاربرد زره در زمینه های مختلف وجود دارد انجام می گیرد و موادی که به عنوان زره مصرف می شوند شامل نوار یا تسمه های فولادی و سیم های فولادی گالوانیزه می شوند .

 

کابل های مسلح که با نام کابل های آرموردار یا کابل های آرمور شناخته می شوند  را می توان در زیر خاک ، درون آب ، داخل ساختمان ، کانالهای کابل کشی و هنگامی که حفاظت مکانیکی بیشتر و یا در زمان نصب و بکارگیری کابل استقامت کششی بالاتری مورد نیاز باشد ،  استفاده کرد .

همانگونه که بیان شدزره می تواند نوار از جنس فولاد ، فولاد گالوانیزه ، آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم و یا مفتول از جنس فولاد گالوانیزه ، آلومینیوم یا آلیاژ آلومینیوم باشد ، اما در کابل های تک رشته بر اساس الزامات مندرج در استاندارد ملی ایران شماره 3569 برای استفاده در مدارهای a.c. جنس زره باید از ماده غیر مغناطیسی باشد .

در شرایطی که در لایه محافظ سیم فولادی  نیاز باشد تا حداقل رسانایی تامین شود ، استفاده از تعداد کافی سیم های مسی یا مسی قلع اندود در این لایه مجاز می باشد .

به هنگام انتخاب جنس آرمور باید دقت خاصی در مورد احتمال خوردگی آن بعمل آید . این امر نه فقط از نظر ایمنی مکانیکی بلکه از نظر ایمنی الکتریکی نیز حایز اهمیت است . از آنجائیکه بروز آسیب های مکانیکی همیشه ، به ویژه به هنگام نصب کابل قابل پیش بینی است ولی پدیده خوردگی نیاز به زمان دارد لذا گزینش زره بیشتر با توجه به پدیده های مکانیکی انجام می گیرد .

در همین راستا نصب کابل در گودال هایی کمتر از 5/0 متر پیشنهاد نمی گردد زیرا فعالیت های مکانیکی سطحی بر روی کابل ها حتی اگر زره دار نیز باشند موثر است ، در این شرایط نوارهای فولادی نیز نمی توانند کمک چندانی کنند .

در کابل ها زره  می بایستی بر روی یک پوشش میانی عمدتا” اکسترود شده بکار رود .

کاربرد کابل های مسلح با سیم فولادی گالوانیزه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *