کابل و سیم ارزان 

کابل و سیم ارزان نخرید 


یکی از معضلات پنهان در صنعت سیمو کابل عرضه گسترده سیموکابل ارزان است
از این رو دانستن مطالبی در این خصوص باعث بالا رفتن سطح دانش و اتخاذتصمیمی سنجیده به هنگام خرید می گردد .

دانستن این مطالب مهم و حائز اهمیت است
امید است با دانستن این مطالب از مشکلات و بروز حوادث تلخ جلوگیری بعمل آمده تا دیگر شاهد بروز آتش سوزی های گسترده و خسارات مالی و جانی در کشور نباشیم
شایان ذکر است بر اساس گزارشات رسمی سازمان آتش نشانی حدود 50 درصد آتش سوزی ها از جمله آتش سوزی ساختمان بزرگ پلاسکو به علت اتصال سیم و کابل    می باشد



ترفندهای مختلف عرضه کابل وسیم ارزان


به طور کلی سیم وکابل فشار ضعیف و ساختمانی از هادی ، عایق و روکش تشکیل شده است
که این مواد اولیه دارای بهایی مشخص می باشند . گرانترین ماده تشکیل دهنده سیم و کابل مس می باشد که بر مبنای قیمت عرضه روزانه  LMe کشور انگلستان عرضه می گردد و کیفیت آن می بایستی مطابق با الزامات استاندارد های ملی ایران که عموما بر گرفته از استانداردبین المللی IEC  است انطباق داشته باشد .


ترفندهای خطرناک

همانگونه که پیشتر بیان شد  با توجه به مشخص بودن بهاء فلزمس که ماده اولیه و گرانترین بخش ساختارسیموکابل را شکل می دهد بعضا تولید کننده های نامعتبر و اصطلاحا زیر زمینی که متاسفانه هر روز در حال زیاد شدن هستند و به شکل قارچ گونه ای تکثیر می شوند ، برای اینکه بتوانند به بقاء خود ادامه دهند در تولید سیمو کابل از مس محصول ، که حدودا ده برابر روکش ارزش دارد می کاهند و در نتیجه قیمت تمام شده تولید برای آنها پایین آمده و باعث رقابت ناسالم می شوند ، این امر موجب افزایش مقاومت الکتریکی هادی ، گرم شدن هادی و ایجاد حرارت بالا و در نتیجه بروز آتش سوزی خواهد گردید .

زمانی که مس محصول کمتر از حد مجاز می گردد وزن محصول کاهش می یابد. در این شرایط  با یک توزین ساده و مقایسه آن با مشخصات وزنی محصولات کارخانه های معتبر ، محصول بی کیفیت را می توان تشخیص داد .

ولی تولیدکنندگان زیر زمینی برای حل این مشکل هم راه کارهای بسیاری دارند از جمله وقتی مس را کاهش می دهند برای جایگزینی مس میزان مواد پلیمری را افزایش می دهند و جبران وزن محصول به خوبی صورت می گیرد و همانگونه که ابتدای بحث نیز بیان شد به دلیل  اینکه بهاء مس تقریبا” ده برابر عایق و روکش می باشد با این روش می توان سیم وکابل ارزان تولید کرده و استانداردهای سیموکابل را نقض نموده و باعث به خطر افتادن امنیت مصرف کننده گردید .

دیگر ترفندهایی که این روزها بسیار شایع گردیده و بسیار بسیار خطرناک نیز هست تولید سیم افشان با هادی آلومینیومی دارای روکش بسیار نازک مس است که عملا به سادگی قابل تشخیص نمی باشد .

تولید این محصول علاوه براینکه الزامات استانداردهای ملی و بین المللی را نقض می نماید دارای ایرادات بسیاری هنگام مصرف نیز می باشد از جمله اینکه به علت استحکام مکانیکی پایین فلز آلومینیوم هنگام وارد کردن هادی به داخل برنجی اتصال کلید و پریز و سفت کردن پیچ تعداد زیادی از رشته های گسیخته شده با کاهش سطح مقطع هادی و افزایش مقاومت الکتریکی باعث گرم شدن و اتصال کوتاه در آن مکان گردیده و در این شرایط بروز آتش سوزی بسیار محتمل است .

تعدادی دیگر از تولید کننده های سیم و کابل غیر استاندارد ازترفند جدیدی استفاده می کنند  که بسیار جالب است .  

این تولید کنندگان با تولید هادی شامل ترکیبی از رشته های مسی و رشته های آلومینیوم روکش دار مسی بنا بر ادعای تبلیغاتی خود سیم و کابل مسی عرضه می کنند ولی با این ترکیب قیمت تمام شده تولید خود را پایین آورده و باز با رقابتی ناسالم سیمو کابل ارزان عرضه کرده و همانگونه که فصل قبل گفتیم باعث ایجاد اتصال کوتاه در محل اتصال سیم تابیده با کلید و پریز و گرم شدن در این محل و بروز آتش سوزی می گردند .  از این رو در این مورد هم می بایستی دقت لازم صورت گیرد .

یکی دیگر از ترفند های رایج که به نوعی در حال حاضر منسوخ شده و علت آن بدست آورن ترفندهای جدید و حقه های به روز شده می باشد این است که از مواد پلیمری عایق و روکش ارزان در تولید محصول استفاده می نمایند.

این امر باعث می شود که تست کهنگی مواد مطابق با الزامات استانداردنبوده و طول عمر سیم و کابل کاهش یابد . و در نتیجه عرضه سیم و کابل ارزان غیر استاندارد باعث بروز مشکلات بسیار برای مصرف کننده می گردند .

از این رو دقت لازم در خرید سیم و کابل ضامن سلامتی و امنیت مصرف کننده خواهد بود
امید است با سرلوحه قرار دادن مطالب بیان شده ، دیگر شاهد اتفاقات تلخ نباشیم و در عرصه ساخت و سازها دقت لازم انجام پذیرد

کابل و سیم ارزان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *