کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی

در بسیاری از موارد خطر برق ناشی از به کارگیری نوع و اندازه نامناسب سیم برق می باشد . این خطر ها می بایستی کنترل شوند تا بتوان محیط کار ایمن ایجاد کرد . باید سیمی با اندازه مناسب برای جریان مورد انتظار در مدار انتخاب نمود . سیم باید قادر به هدایت جریان به صورت ایمن باشد . عایق سیم باید برای ولتاژ مورد نظر مناسب باشد و دوام کافی را در محیط داشته باشد . اتصالات باید معقول و حفاظت شده باشند .

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی نصب ثابت

شیوه ی سیم کشی و اندازه رساناهای مورد استفاده در سیستم به چندین عامل بستگی دارد :

  • هدف استفاده از مدار سیستم
  • مواد ساختمانی
  • اندازه و توزیع بار الکتریکی
  • محل تجهیزات
  • شرایط محیطی نظیر رطوبت
  • وجود مواد خورنده
  • دمای زیاد

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی

سیم کشی های نصب ثابت یا همیشگی بهتر از سیم های رابطی هستند که می توانند به آسانی آسیب ببینند یا به درستی مورد استفاده قرار نگیرند . همیشه باید از شرایط و الزامات مربوط به سیم کشی نصب ثابت تبعیت نمود . موادی را که می توان برای سیم کشی وسایل به کار برد عبارتند از کابل های با پوشش غیر فلزی ، کابل های حفاظ دار و لوله های سیم پوش پلاستیکی و فلزی . در هر صورت انتخاب جنس مواد سیم کشی به محیط سیم کشی و نیاز به حفاظت از سیم ها بستگی دارد .

سیم ها و اتصالات آلومینیومی را باید با مراقبت ویژه ای به کار برد . در صورتی که اتصالات آلومینیومی به صورت مناسبی ساخته نشده باشند می توانند در اثر انبساط گرمایی و اکسیداسیون شل شوند . اتصالات شل شده و اکسید شده می توانند گرما یا قوس ایجاد نمایند . ضروری است که گیره ها و ترمینال های ویژه با اتصالات مناسبی از سیم های آلومینیومی ساخته شوند . از چسب های آنتی اکسیدان می توان برای جلوگیری از اکسیداسیون اتصالات استفاده نمود .

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی قابل انعطاف

سیم های رابط با داشتن قابلیت انعطاف مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری ، قابلیت حمل و نقل ، عایق در برابر ارتعاش و نیازهای موقتی و اضطراری به برق ، مکمل سیم کشی های ثابت می شوند .

سیم های قابل انعطاف را می توان با سیم های رابط یا سیم های تامین نیرو به کار برد . سیم های تامین برق می توانند به صورت ثابت یا غیر ثابت به وسایل ضمیمه شوند . در مناطقی که بازرسی مکرر مشکل است ، احتمال آسیب دیدن سیم های قابل انعطاف وجود دارد . در جاهایی که تامین برق برای دراز مدت مورد نیاز است نباید از سیم های قابل انعطاف استفاده گردد .

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی

کنترل خطرهای مربوط به سیم کشی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *