استفاده از  پلی وینیل کلراید یا  PVC درصنعت سیم و کابل

رزین پی وی سی یا پلی وینیل کلراید حدود 30 درصد از کل تولیدات ترموپلاستیک ها در دنیا را در بر دارد . مقام اول را خانواده پلی اولفینها شامل پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و … در اختیار دارند . یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین مواد پلیمری در صنعت سیم و کابل PVC است . بخاطر خواص بسیار خوب و کاربرد عمومی آن در صنعت بسیار مورد توجه می باشد . انعطاف پذیری بسیار زیاد در خواص این پلیمر بعلت امکان پذیرش انواع افزودنی ها و نرم کننده ها استفاده از آن را در صنعت سیم و کابل به نحو بسیار چشمگیری افزایش داده است .

 

 پلی وینیل کلراید

یک آمیزه معمولی PVC دارای 45 تا 60 درصد رزین و مقادیر مشخصی نرم کننده ، پرکننده ، تثبیت کننده حرارت ، رنگ و سایر افزودنی ها می باشد . بعضی از تولید کنندگان گرانول PVC جهت مصارف مختلف حتی تا 300 نوع متفاوت از این ترکیبات را تولید کرده اند که برخی از مصارف آن در صنعت سیم و کابل می باشد . معمولا” از PVC برای دامنه حرارتی بین 42- تا 105+ استفاده می شود .

 به طور معمول گرانول مورد مصرف در عایق سیم و کابل برای 70 درجه سانتیگراد طراحی شده است  اما می توان با استفاده از نرم کننده ها و سایر افزودنی های مناسب تحمل حرارتی آن را تا 105 درجه سانتیگراد نیز افزایش داد .

از PVC می توان به عنوان آلیاژ با سایر پلیمرها نیز استفاده نمود . در اینصورت می توان برخی خواص آن از قبیل تحمل حرارتی ، شکل دهی آسان و … را بهبود بخشید . اولفین ها ، ترموپلاستیک پلی اورتان و پلی استرها  می توانند بدین منظور مورد استفاده قرار بگیرند .

پی وی سی یک پلیمر خوب برای عایق و روکش سیم و کابل می باشد . این پلیمر خواص خوبی چون مقاومت در برابر آب ، اکسید کننده ها ، حرارت ، روغن ها و هوازدگی دارد . در مقابل گسترش شعله مقاوم بوده ولی با گسترش شعله دودی بسیارخورنده و سمی تولید می نماید . این دود ترکیبی از کاز اسید کلریدریک  HCL و گاز دی اکسان ( Dioxin )  می باشد .

  

پلی وینیل کلراید
پلی وینیل کلراید

اگرچه خواص الکتریکی پی وی سی به خوبی پلی اتیلن نیست ولی ویژگی های الکتریکی آن قابل تامل است و بدین منظور در برخی خطوط تلفنی و خطوط شبکه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد . در فرکانس های بالا نیز از ایجاد پدیده هم شنوایی ( Cross Talk ) در کابل های مخابراتی جلوگیری می کند . تنها اشکال استفاده از آن در کابل های مخابراتی این است که این کابل ها در حال حاضر علاوه بر امکان ارسال صدا ، بایستی اطلاعات کدگذاری شده را نیز ارسال نمایند که این مطلب به طور همزمان توسط کابل های PVC  امکان پذیر نمی باشد .

 

استفاده از  پلی وینیل کلراید یا  PVC درصنعت سیم و کابل

PVC براحتی شکل دهی ( Process ) شده و توسط اکسترودر به شکل دلخواه بیرون می آید . بازیابی آن آسان بوده و قیمت تمام شده آن بسیار پایین است . تنها اشکال آن آزاد کردن گازهای سمی و خورنده اسیدی است . این گازها در مجاورت بخار آب ، اثرات بسیار مخربی بر روی سیستمهای حساس کامپیوتری ، مدارهای ارتباطی و همچنین تجهیزات حساس ارتباطی در هواپیما و غیره دارد .

با توجه به مشکلات بوجود آمده در محیط زیست توسط پلیمرهای با پایه وینیل کلراید ، به علت پایداری بسیار زیاد آنها در مقابل تجزیه توسط باکتری ها به دلیل پائین بودن قیمت و گستردگی کاربرد هنوز پلیمری نتوانسته با داشتن کلیه این خواص جایگزین PVC گردد .

معمولا” تولید کنندگان عمده سیم و کابل در دنیا ، آمیزه PVC مورد نیاز خود را توسط واحد های مستقر در کارخانجات خود تولید می کنند ولی تولید کنندگان کوچکتر ، مواد مورد نیاز را خریداری می نمایند .

 از عمده ترین تولید کنندگان رزین و آمیزه یا گرانول PVC در اروپا می توان به EVC ، BASF ،  Hydro و در آمریکا به Shintech ، Atochem ، Vista و … اشاره نمود .

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *