حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل

گرچه هنوز به طور قطع و یقین در مورد نحوه شکل پذیری الماس توافقی صورت نگرفته است اما بدون شک دو عامل حرارت و فشار زیاد از پارامترهای اساسی تغییر شکل کربن به الماس می باشند  . رنگ الماس ناشی از وجود برخی المان ها و یا ترکیبات در حین واکنش کریستالی کربن به الماس است . الماس دانه تبلور کربن است و جزو سنگ‌های قیمتی به‌شمار می‌آید.

 

 

حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل 3

 

 

دانه‌های تبلور کربن تشکیل نمی‌شود مگر آنکه کربن سخت فشرده و در همان حال بسیار گرم شود. دانه‌های تبلور کربن معمولاً در عمق زمین یافت می‌شود. شاید جاهایی که الماس در آن‌ها یافت شده گلوگاه آتشفشان‌های خاموش باشند. اگر چنین باشد، قله این آتشفشان‌های قدیمی توسط باد و آب ساییده شده‌است .

الماس یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد. الماس در حالت پایدار دارای ساختار مکعبی است. الماس ساختار منشوری نیز دارد که این ساختار به صورت شبه‌پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیتی وجود دارد.

خلوص سنگ از جمله عواملی است که در انتخاب الماس برای حدیده های صنعت کشش مفتول سیم و کابل اهمیت دارد . لذا الماس باید دارای خلوص بالایی بوده و سنگهای حاوی ترک و ناخالصی نمی تواند مورد قبول برای این کاربرد باشد .

حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل 3

 

بسته به مشخصه و نیز خواص فیزیکی ناشی از وجود ناخالصی هایی مانند نیتروژن ، بور و غیره الماس را به چهار دسته Ia ، Ib ، IIa ، IIb  تقسیم می کنند که هر چهار گروه در طبیعت یافت  می شوند ولی از میان آنها نوع Ia فراوانتر بوده که به طور متوسط حاوی حدود 3000ppm نیتروژن است .

 

 

حدیده الماسی در صنعت سیم و کابل 3

 

 

سازندگان حدیده های الماسه ، سنگ های الماسی را که دارای رنگ مناسب و تقارن مطلوب بوده و در عین حال عاری از هرگونه ناخالصی ها و ترک باشد را انتخاب می کنند . الماس ها در جهتی مناسب سوراخ و با توجه به فلز مورد نظر داخل مجرا شکل داده می شود .

بایستی توجه داشت که الماس نیز همانند هسته کاربایدی باید برای جلوگیری از انهدام آن ناشی از تحمل تنش های کششی حین عملیات نازک کردن مفتول به گونه ای صحیح تقویت گردد . برای این منظور از قاب فلزی استفاده می شود که کاملا” سنگ الماس را در بر گیرد . البته ذکر این نکته ضروری است که برای قطر مجرای عبوری کوچکتر از 1/0 میلی متر به علت کوچک بودن ابعاد سنگ الماس قبل از قرار دادن قاب فلزی آن را به توسط یک محفظه کاربایدی تقویت می کنند .

قطر قابل فلزی که در حدیده های الماسه مورد استفاده قرار می گیرد معمولا” 25 میلی متر است . ضخامت قاب متغییر است و تا حدودی تابع مشخصات هر تولید کننده می باشد و جنس قاب اصولا” از فولاد مقاوم در برابر زنگ زدگی می باشد  .

در حدیده های الماسی در اثر سایش مفتول با سطح کاهنده حدیده و حرات ایجاد شده در آن همواره ذرات کوچک الماس تبدیل به گرافیت شده و از سنگ جدا می گردد . در نتیجه در این محل به مرور شیاری حلقوی ایجاد می شود .

در صورتیکه این شیار گسترش یابد ، بار بیشتری از سنگ برداشته شده و فشار اعمالی به سنگ در این موضع افزایش می یابد . گسترش بیشتر حلقه های کششی در نهایت منجر به ترک برداشتن الماس و از بین رفتن حدیده می گردد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *