روکش و ساختار کابل های کابل های مخصوص پمپ های شناور

جنس روکش:

دو نوع مواد پایه برای روکش کابل وجود دارد .اولین نوع از جنس لاستیک نیتریل گرماسخت مقاوم در برابر مواد نفتی است .

ویژگی های لاستیک نیتریل باید با مشخصات جدول زیر مطابقت کند . دمای اسمی این مواد °C 140  است .

حدود مورد انتظار واحد ویژگی
4/12 Mpa استحکام کششی حداقل
300 % ازدیاد طول در پارگی حداقل
50 درصد نسبت به حالت کهنه نشده استحکام کششی پس از کهنگی در کوره هوا °C 100
50 درصد نسبت به حالت کهنه نشده ازدیاد طول در پارگی پس از کهنگی در کوره هوا
60 درصد نسبت به حالت کهنه نشده استحکام کششی پس از کهنگی در روغن         ASTM   IRM 9002
60 درصد نسبت به حالت کهنه نشده ازدیاد طول در پارگی پس از کهنگی در روغن

 

روکش نوع دوم از جنس لاستیک EPDM گرما سخت مقاوم در برابر مواد نفتی است . لاستیک EPDM برای مصرف در چاه های دارای دمای بالاتر مناسب است و می توان دمای اسمی آن را تا °C 232 در نظر گرفت .

هر دونوع مواد ذکر شده مطابق بخش کاربردی استاندارد های ANSI / NEMA WC 71  و ICEA S-96-659 بخش 7 مورد آزمون قرار  می گیرند .

 

ساختار کابل :

کابل گرد :

سه رشته هادی عایق شده به دور یک فیلر قرار گرفته در مرکز کابل که کار انسداد را انجام می دهد تابیده می شوند . رشته های هادی با طول تاب حداکثر 35 برابر قطر هر رشته عایق شده و به صورت چپگرد تابیده می شود .

یک لایه روکش بر روی مجموعه رشته های تابیده به دور فیلر مرکزی اکسترود می شود و این لایه روکش اکسترود می شود تا فضای خالی کنار رشته ها را پر کند و میانگین ضخامت روکش باید mm 5/1 باشد و حداقل ضخامت نقطه ای آن از mm 2/1 کمتر نشود .

 

 

روکش و ساختار کابل
کابل شناور

سطح خارجی روکش دارای دندانه می باشد . این دندانه ها که به عنوان قسمتی از دیواره روکش تعیین شده در نظر گرفته نمی شوند ، برای نگه داشتن زره روی روکش می باشند و باید دارای استحکام مکانیکی کافی باشد تا پایداری کابل را در هنگام نصب عمودی حفظ کنند . روکش باید به خوبی از اجزاء زیرین جدا شود .

 

کابل های تخت بدون غلاف سرب :

هر هادی عایق دار به طور جداگانه روکش می شوند . نیازی به وجود دندانه روی روکش وجود ندارد . روکش باید به خوبی از سطح زیرین جدا شود . پوشش های تکمیلی بازدارنده را می توان روی عاسق یا روکش به کار برد .این پوشش ها ممکن است به صورت اکسترود شده ، پیچیده شده ، و یا از جنس مواد بافته شده باشد . در مورد کابل های تخت دارای پوشش های بازدارنده تکمیلی ، میانگین ضخامت روکش باید mm 3/1 و حداقل ضخامت نقطه ای روکش از mm 1 کمتر نباشد .

در مورد کابل های بدون پوشش بازدارنده تکمیلی ، میانگین ضخامت روکش باید mm 5/1 و حداقل ضخامت نقطه ای روکش نباید از mm 2/1 کمتر باشد .

 

کابل تخت با غلاف سرب :

هر هادی عایق دار باید دارای غلاف سربی اکسترود شده بر روی عایق باشد . میانگین ضخامت غلاف سرب باید mm 1 و حداقل ضخامت غلاف سرب در هر نقطه نباید از mm 8/0 کمتر شود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *