ساخت تار نوری

روش های گوناگونی برای تولید تارهای نوری وجود دارد . در این مبحث سه نوع این روشها که دارای اهمیت بیشتری می باشد مورد بررسی قرار می گیرد .

 

روش MCVD  یا Modified Chemical Vapour Deposition

 

در این روش لوله ای توخالی از سیلیکا که دارای قطر خارجی در حدود 25 میلی متر ، قطر داخلی 19 میلی متر و طول 1 تا 25/1 متر است استفاده می گردد . این لوله در دستگاهی مشابه ماشین تراش قرار گرفته و حول محور خود دوران می نماید . در زیر لوله یک مشعل جهت گرم کردن لوله بکار گرفته می شود که با سرعت آرامی در حدود 20 سانتی متر بر دقیقه در طول لوله حرکت می نماید .

 

 

ساخت تار نوری

 

به منظور ایجاد پوشش بخار تتراکلرورسیلیکن با اکسیژن مخلوط و تا حدود 1900 درجه سانتیگراد حرارت می بیند تا دوده سیلیکا تشکیل و بر روی جداره داخلی لوله به شکل لایه شیشه ای شفاف رسوب نماید . ضخامت این رسوب در حدود 10 میکرون بوده و در حدود 20 تا 100 لایه از رسوب بدین شکل در داخل لوله تشکیل می گردد .

به منظور افزایش ضریب شکست از بخارات مختلف و جهت کاهش ضریب شکست از مواد فلورین استفاده می گردد . بدین ترتیب با تغییر ترکیبات شیشه ، پروفیل ضریب شکست بصورت دلخواه تنظیم می گردد و سپس لوله شیشه ای تا حدود 2200 درجه حرارت داده می شود تا نرم شده و بشکل میله شیشه ای جامد درآید که آن را پیش سازه می نامند .

 

ساخت تار نوری

 

روش OVD  یا Outside  Vapour Deposition

 

در این روش محوری از شیشه در حول خود چرخش نموده و نسبت به شعله حرکت می نماید . بخارات تتراکلرورسیلیکن همراه با اکسیژن در محل شعله ترکیب و بصورت دوده متخلخلی روی سطح خارجی محور رسوب می کنند تا ضخامت رسوب به حد کافی برسد .

ترکیب گازها برای تشکیل دوده پوشش تغییر داده می شود . پس از رسیدن به قطر مطلوب محور بیرون آورده شده و به منظور تبدیل آن به میله شیشه ای پیش سازه تا 1500 درجه سانتی گراد حرارت می بیند و در این مرحله رطوبت موجود در پیش سازه نیز اخذ می گردد .

 

ساخت تار نوری

روش VAD  یا  Vapour Axial Deposition

 

در این روش که توسط تولید کنندگان ژاپنی توسعه و تکامل یافته است ذرات دوده شیشه ای بر روی میله شیشه ای دواری رسوب می کند . این میله را با سرعتی که متناسب با رشد این رسوب است به سمت بالا می کشند . پیش سازه حاصله در مرحله بعد در اثر حرارت رطوبت از دست داده و نهایتا” توسط لوله سیلیکا پوشش می شود . از مزایای این سیستم عدم محدودیت در طول پیش سازه است .

پیش سازه در حالت عمودی در داخل برج کشش قرار گرفته و تا حدود 2000 درجه سانتیگراد حرارت دیده و نرم می شود به شکلی که می توان آن را به صورت تار باریکی درآورد . در مرحله تولید تار در دستگاه برج کشش بر روی سطح پوشش لایه رزین که تار را در برابر عوامل خارجی حفاظت می کند و به نام روکش اولیه موسوم است جای می گیرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *