كابل و سيم ارزان 

كابل و سيم ارزان نخرید 


يكي از معضلات پنهان در صنعت سيمو كابل عرضه گسترده سيموكابل ارزان است
از اين رو دانستن مطالبی در این خصوص باعث بالا رفتن سطح دانش و اتخاذتصميمي سنجيده به هنگام خريد مي گردد .

دانستن اين مطالب مهم و حائز اهميت است
اميد است با دانستن اين مطالب از مشكلات و بروز حوادث تلخ جلوگيري بعمل آمده تا ديگر شاهد بروز آتش سوزي های گسترده و خسارات مالی و جانی در کشور نباشيم
شايان ذكر است بر اساس گزارشات رسمي سازمان آتش نشاني حدود 50 درصد آتش سوزي ها از جمله آتش سوزي ساختمان بزرگ پلاسكو به علت اتصال سيم و كابل    مي باشد



ترفندهاي مختلف عرضه كابل وسيم ارزان


به طور كلي سيم وكابل فشار ضعیف و ساختمانی از هادي ، عايق و روكش تشكيل شده است
كه این مواد اولیه دارای بهايي مشخص مي باشند . گرانترين ماده تشكيل دهنده سيم و كابل مس مي باشد كه بر مبناي قیمت عرضه روزانه  LMe كشور انگلستان عرضه می گردد و کیفیت آن می بایستی مطابق با الزامات استاندارد هاي ملي ايران كه عموما بر گرفته از استانداردبين المللي IEC  است انطباق داشته باشد .


ترفندهاي خطرناك

همانگونه كه پیشتر بیان شد  با توجه به مشخص بودن بهاء فلزمس كه ماده اوليه و گرانترين بخش ساختارسيموكابل را شكل مي دهد بعضا توليد كننده هاي نامعتبر و اصطلاحا زير زميني كه متاسفانه هر روز در حال زياد شدن هستند و به شكل قارچ گونه اي تكثير مي شوند ، براي اينكه بتوانند به بقاء خود ادامه دهند در توليد سيمو كابل از مس محصول ، كه حدودا ده برابر روكش ارزش دارد می کاهند و در نتيجه قيمت تمام شده توليد براي آنها پايين آمده و باعث رقابت ناسالم مي شوند ، این امر موجب افزایش مقاومت الكتريكي هادی ، گرم شدن هادي و ايجاد حرارت بالا و در نتيجه بروز آتش سوزی خواهد گردید .

زماني كه مس محصول کمتر از حد مجاز می گردد وزن محصول کاهش می یابد. در این شرایط  با یک توزین ساده و مقايسه آن با مشخصات وزنی محصولات كارخانه هاي معتبر ، محصول بی کیفیت را می توان تشخیص داد .

ولي توليدكنندگان زير زميني براي حل اين مشكل هم راه کارهای بسیاری دارند از جمله وقتي مس را کاهش مي دهند براي جايگزيني مس میزان مواد پلیمری را افزایش می دهند و جبران وزن محصول به خوبي صورت می گیرد و همانگونه كه ابتدای بحث نیز بیان شد به دلیل  اينكه بهاء مس تقریبا” ده برابر عايق و روكش مي باشد با این روش می توان سيم وكابل ارزان توليد كرده و استانداردهاي سيموكابل را نقض نموده و باعث به خطر افتادن امنيت مصرف كننده گردید .

ديگر ترفندهايي كه اين روزها بسيار شايع گرديده و بسيار بسيار خطرناك نیز هست توليد سيم افشان با هادي آلومينيومي دارای روكش بسيار نازك مس است كه عملا به سادگی قابل تشخيص نمی باشد .

توليد اين محصول علاوه براینکه الزامات استانداردهاي ملي و بين المللي را نقض می نماید دارای ایرادات بسیاری هنگام مصرف نیز می باشد از جمله اینکه به علت استحکام مکانیکی پایین فلز آلومينيوم هنگام وارد كردن هادی به داخل برنجي اتصال کلید و پریز و سفت كردن پيچ تعداد زيادي از رشته هاي گسیخته شده با کاهش سطح مقطع هادی و افزایش مقاومت الکتریکی باعث گرم شدن و اتصال كوتاه در آن مكان گردیده و در این شرایط بروز آتش سوزي بسيار محتمل است .

تعدادي ديگر از توليد كننده هاي سيم و كابل غير استاندارد ازترفند جديدي استفاده می کنند  كه بسيار جالب است .  

این تولید کنندگان با تولید هادی شامل ترکیبی از رشته های مسی و رشته های آلومينيوم روكش دار مسي بنا بر ادعای تبلیغاتی خود سیم و كابل مسي عرضه مي كنند ولي با اين تركيب قيمت تمام شده توليد خود را پايين آورده و باز با رقابتي ناسالم سيمو كابل ارزان عرضه كرده و همانگونه كه فصل قبل گفتيم باعث ايجاد اتصال كوتاه در محل اتصال سيم تابيده با كليد و پريز و گرم شدن در اين محل و بروز آتش سوزي می گردند .  از اين رو در اين مورد هم می بایستی دقت لازم صورت گیرد .

يكي ديگر از ترفند هاي رايج كه به نوعي در حال حاضر منسوخ شده و علت آن بدست آورن ترفندهاي جديد و حقه هاي به روز شده مي باشد اين است كه از مواد پلیمری عايق و روكش ارزان در تولید محصول استفاده می نمایند.

اين امر باعث مي شود كه تست كهنگي مواد مطابق با الزامات استانداردنبوده و طول عمر سيم و كابل کاهش یابد . و در نتيجه عرضه سيم و كابل ارزان غير استاندارد باعث بروز مشكلات بسيار براي مصرف كننده می گردند .

از اين رو دقت لازم در خريد سيم و كابل ضامن سلامتي و امنيت مصرف كننده خواهد بود
اميد است با سرلوحه قرار دادن مطالب بیان شده ، ديگر شاهد اتفاقات تلخ نباشيم و در عرصه ساخت و سازها دقت لازم انجام پذيرد

كابل و سيم ارزان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *